Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Rädda min ekonomi

1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 976 inlägg
  2. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 2 409 inlägg
    Mtp att boende och bil tillsammans är ca 10000 kr och att bil är nödvändig i vardagen i nuvarande boende är mitt råd att hitta ett downsizat boende närmare skolor, affärer etc där det inte behövs bil.
    Självklart sparar man inte 10 000 på det, men ett litet boende där bil inte är ett måste borde innebära iaf några tusenlappar mindre per månad.

Förutsätter att du redan inkluderar sådant som underhåll för barnen (om du har ensam vårdnad eller att de bor hos dig på heltid), barnbidrag, bostadsbidrag i kalkylen?

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 13 103 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Hur många mil kör du varje år och är du händig så du kan göra mindre reparationer själv eller känner någon som kan hjälpa billigt eller tom gratis ?

4. R
    Medlem · 5 183 inlägg
    Ja förresten. Hyr du ditt boende (villa?) så hade nog jag faktiskt sökt mig till iallafall en hyresrätt.

• Laddar…
  5. L
    Medlem · Västernorrland · 160 inlägg

lodin92

Medlem
    Bilen är på tok för dyr, med din ekonomi bör du ha en bil för 30-40k då blir försäkringen billigare också. Mobil och internet bör du ha för max halva summan, mindre om barnen är så små att de inte har telefoner. Även djuren bör du fundera på, katter har de flesta oförsäkrat och det bortskänkes nya ifall den måste tas bort. Hunden har du egentligen inte råd med. Låter kanske hemskt men finns kanske någon som kan vara fodervärd tills ekonomin ordnat upp sig? Minska dessa utgifter och betala av privatlånet så kan ni nog få ekonomin att räcka för att bo kvar. Du måste kunna spara åtminstonde 2,5k sommar månaderna för att ha en chans att klara vintern och plötsliga utgifter. Alternativet är om det går hitta billig lägenhet där du klarar dig utan bil. Du är nära att falla in i lyxfällan så det är bra du försöker styra upp. Men det kommer kräva tuffa prioriteringar annars kommer de gå ut över dig och dina barn.

• Laddar…
  6. Patrik440
    Laddtryckare · V-götaland · 640 inlägg

Patrik440Premiumikon: Sverige

Laddtryckare
    Kattförsäkringar har vi inte några.
    Vita katten fick ett bett av något(räv?) i huvudet och såret blev infekterat och vi lyckades inte tvätta rent det nog själva så det blev runt 2000 hos veterinären.
    Svarte katten har också varit på besök hös veterinären då han skadade ögat och var grumlig ett tag men nu syns det inte om man inte vet om det, det var väl runt 2000:- det med har jag för mig.

Så på fyra katter som bott hos oss i 10 år så har det blivit två besök hos veterinären.

Vad får dina djur för foder?
    Här åt katterna billigt torrfoder från Lidl under ett antal år då jag ändå hade vägarna förbi där och det är inte smaksatt wellpapp utan läser man om innehållet så är det typ samma som allt annat foder.

Hundmaten här är Doggy nu men har provat både det ena å det andra utan att märka skillnad på päls m.m.

Skall jag speca upp kostnaderna får jag nog sätta mig en bra stund.

Har inte en massa lån iaf men onödigt dyrt Internet å mobil varje månad som jag inte gjort något åt ännu å sedan kanske jag inte behöver 7-8 bilar egentligen..

/Patrik

7. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 1 781 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    TS lär knappast hitta en hyreslägenhet som är billigare än 6 000/månad i kallhyra. Inte om barnen ska få plats (och egna rum).

8. Karl-Bertil Jonsson
    Byggnovis · Stockholm · 198 inlägg

Karl-Bertil Jonsson

Byggnovis
    Kanske inte, men en lägenhet bör vara billigare att värma än en villa. Och kanske kan ligga närmare jobb/skola så att bilen kan användas mindre.

9. M
    Renoveringsnovis · 648 inlägg

Mortsken

Renoveringsnovis
    Vi betalar 1540 per år för vår kattförsäkring hos IF.
    Kattmaten köper vi en 13 kg säck på granngården som varar ett bra jäkla tag. Verkar må tiptop och pälsen är som babypäls trots han snart är sju år.

• Laddar…
  10. T
    Medlem · 3 498 inlägg
    TS, mitt tips är att börja leta efter en partner.

11. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 1 781 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    @Karl-Bertil Jonsson
    Det är en svår avvägning mellan olika kostnader, samt vilka krav bostaden bör uppfylla. Vad uppvärmningen kostar i olika typer av bostäder blir ytterst hypotetiskt. Dock är det tämligen säkert att 6 000 i månaden inte blir någon vidare katig lägenhet för en barnfamilj, även om det kanske blir en mindre elräkning i januari.

12. M
    Renoveringsnovis · 648 inlägg

Mortsken

Renoveringsnovis
    Bilförsäkring 600
    Mobil-internet 1200
    Hundförsäkring 650
    Kattförsäkring 350

Dessa posterna är galet dyra. De borde du lätt kunna minska rejält på.

13. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 30 198 inlägg
    Detta provar jag varje år. Har följt upp det i ett excelark sedan 10 år tillbaka. Det har ALDRIG varit billigare att samla försäkringarna på ett ställe, istället för att välja det billigaste. Typiskt är det bilar och hus som fäller detta.

IF var tex 35% dyrare om jag la allt i deras korg, när jag undersökte det tidigare i år.

Mitt råd är - för den försäkringsnivå du vill ha, ta det billigaste du kan hitta för varje objekt som ska försäkras. Det finns inga riktigt dåliga bolag i Sverige, så skillnaderna i vad du får är rätt små i praktiken.

14. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 30 198 inlägg
    En bil för 120kkr ska inte behöva kosta över 7000 per år att försäkra om man är 55år gammal. Har du verkligen valt den billigaste försäkringen? När jag senast kollade för mina bilar var ICA Försäkringar billigast, följt av Watercircle. Båda har bra villkor. Med detta sagt, du måste kolla alla bolag med dina egna uppgifter. Jag tror du kan halvera kostnaden för en helförsäkring.

I övrigt - det låter inte som att du har marginal för att ha hund och katt. Det kostar ju avsevärt mer än bara försäkringskostnaden att ha husdjur.

• Laddar…
  15. G
    Medlem · 421 inlägg

Gimp

Medlem
    Precis, 7200:-/år är galet mycket för en "normal" bil om man bor i skogen, men om man inte letar runt kan man få betala den fantasisumman för vilket bil som helst, kollar varje år och får oftast ett spann mellan 9-35k på samma bil, Länsförsäkringar ringer varje år och vill se om jag tycker 35k är rimligt :mad:
    Watercircle verkar vara riktigt på hugget, vågade dock inte teckna hos dom sist eftesom jag aldrig hade hört talas om dom.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.