Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Rädda min ekonomi

1. F
    Medlem · 765 inlägg

FGLIN

Medlem
    Linköping
    Kedjehus fr 71 el 72 dvs strax före första oljekrisen
    Fjärrvärme, el c:a 200 kWh/månad
    Har inte dragit igång värmen ännu för i år. Visst börjar det bli lite kyligt men funkar ännu.

• Laddar…
  2. Bockamålen
    Medlem · Huskvarna · 105 inlägg

Bockamålen

Medlem
    Sälj bilen och köp en du har råd med. Allt måste inte vara nytt. Spara så du har en buffert till hund och katt istället för att betala dyra försäkringar.

• Laddar…
  3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 372 inlägg
    Ett tveksamt råd om du inte är beredd på att ha en hund-reparationsfond på 150 tusen, alternativt börja om med en annan hund om det skiter sig. Minsta skråma som kräver övernattning på sjukhuset blir fånigt dyrt.

4. U
    Medlem · Sörmland · 193 inlägg

Ulric

Medlem
    Å andra sidan blir det fånigt dyrt även med försäkring. Borrelia gick på 40000 varav försäkringen tog hälften.

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 31 372 inlägg
    ….men det är ju mer en fråga om vilken försäkring du väljer och vilket upplägg den har.

• Laddar…
  6. Papphammar666
    Medlem · värmland · 826 inlägg

Papphammar666

Medlem
    Har "bara" läst 10sidor .. hur gick det för Ts ?

• Laddar…
  7. lunnabo
    Medlem · 655 inlägg

lunnabo

Medlem
    Nu har elräkning för december kommit.
    Hur slutade året?

8. H
    Medlem · 35 inlägg

Heby78

Medlem
    året slutade bra tack! Blev både jul- och nyårsmiddag. Gällande elräkningen, vi hade förbrukat ca 1400 kWh och räkningen landade på ca 2700kr. Jag är glad för mitt elavtal, ny bergvärme samt kamin.

hur slutade ditt år?

• Laddar…
  9. lunnabo
    Medlem · 655 inlägg

lunnabo

Medlem
    Hmmm, trevligt för dig med låga kostnader och middag på både julafton och nyår.
    Är dock betydligt mycket mer intresserad av att veta hur det gick för TS, Hammarspik.

10. R
    Medlem · 3 683 inlägg

RoAd

Medlem
    Ja, vad är det med alla osköna människor som ska gnugga sin tur i elavtal i alla andras ansikte? Otur i allt annat? Eller det Greta skrev, "smalldickenergy" ;)

11. H
    Medlem · 234 inlägg

Året slutade bra har kunnat spara 2000 i nov och dec. Och elräkningen för dec landade på 3300, helt okej.. jag ville inte ha en dyr elräkning så jag såg till att inte heller få en dyr elräkning!!! Man ska inte använda mer el än vad man har råd med

12. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 2 009 inlägg

kashieda

Besserwisser
    Heja, bra jobbat!

Hur ser budgeten ut för framtiden?

• Laddar…
  13. lunnabo
    Medlem · 655 inlägg

lunnabo

Medlem
    Bra jobbat!

14. H
    Medlem · 234 inlägg
    Budgeten för framtiden ser ut såhär just nu. blir bara bättre och bättre för varje månad som går.

hyra 6000
    El svårt att säga men 3300 december månad!
    Lån 1 1700 borta om några månader
    Lån 2 3100
    Bilf 600 men ska ändra till billigare när perioden är slut
    Internet 290
    3 mobil telefoner 285
    barnomsorg 540 just nu men borta snart
    Barnf 280
    A-kassa 170
    Hemf 70
    Tandv 70
    Nyckel 39
    Hundf 500
    Kattf 190

så barnomsorgen försvinner helt snart. +540 där. Billigare bilförsäkring snart. Lån 1 har jag ”bara” 9000 kvar att betala, så snart +1700 där.

Utöver varje månadsräkningar tillkommer sophämtning var tredje månad. Slamtömning 1 gång om året. Skatt på bilen, service lampan började lysa idag. Snart dags för nya sommardäck.. besiktiga bilen, säkert något mer jag inte kommer på nu

har ändå kunnat spara 2000 i nov och dec, så 4000 på sparkontot nu och tänker fortsätta med 2000 varje månad.

målet är 4500 på mat
    1500 på bränsle istället för 3-4000!!!
    Spara 2000
    Och resten på övrigt/nöje/kläder osv

Inkomst 27500

elstöd och skatteåterbäring tänkte jag skulle gå raka vägen till sparkontot.

15. Ellenkaramellen
    Medlem · Skåne · 107 inlägg

Ellenkaramellen

Medlem
    [QUOTE="Hammarspik, post: 5085442, member:

elstöd och skatteåterbäring tänkte jag skulle gå raka vägen till sparkontot.[/QUOTE]

Om räntan på lånen är högre än du får i sparränta så är det bättre att betala in extra på lånen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.