Byggahus.se

Rädda linoliummatta som fått stänk av avloppsrens

1. S
    Medlem · 162 inlägg

Svedalahem

Medlem
    I vårt lägenhetskök ligger ett linoliumgolv som den tidigare ägaren gett ett antal fula 'ytliga sår' när han försökt rensa en igensatt vask med kaustiksoda (misstänker jag).

Såren är i droppform och är endast ytliga (bedömer att de är ca 0.3 mm djupa och endast berör ytskiktet). Jag har fått tips om att använda golvvax för att täcka såren (och det fungerar tillfälligt) men finns det inget annat sätt som mer beständigt kan laga mattan? Det vore synd att behöva byta ut mattan som i övrigt är i 'nyskick'...

Har någon något bra tips?

2. C
    Medlem · 40 inlägg

callebergh

Medlem

Re: Rädda linoliummatta som fått stänk av avloppsr

Du kan ju alltid testa med smältlim. Om du värmer en stålspackel eller liknande i kokande vatten går det faktiskt att spackla ut det. Lägg en klick i skadan med pistolen först.

/Mattias

3. P
    Medlem · 3 inlägg

paberg

Medlem

Re: Rädda linoliummatta som fått stänk av avloppsr

Du kan använda Plastic Padding och färga in den med pigment. Det gjorde jag på vårt köksgolv efter 10 års använding och ett antal tryckmärken efter tappade kastruller, lekande barn m m. Blev mycket bra.
    Gör så här: Blanda Plastic Padding (elastic) med pigmentet (använde brytningsfärg på tub, gul för att få en kulör som passar till beige linoleummatta), lägg på med spackelspade, låt härda, slipa med sandpapper från medelgrovt till fint, avsluta med avslipning med stålull. Det syns inte att golvet är lagat! Linoleum är ju lite marmorerat och det gör att det är tåligt för lagningar ocklså om kulören inte blir exakt (även om den förstås måste vara i någorlunda rätt färgskala).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.