Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Rädda gabondörr

1. L
    Medlem · 81 inlägg

Lindane

Medlem
    Hej! Har precis skaffat mig en BR med tillhörande sjaskig toadörr, som jag nu ska försöka rädda. Vad kan man göra åt en gabondörr som sett sina bästa dagar? Först tänkte jag måla den vit, men det var innan jag såg att fanéren blivit rejält funktskadad, släppt och trasats sönder längst ner.

Har googlat på foliering, men hittills bara hitta DIY, jag vill isf helst lämna in den, kan man det? Isf tips på någon i Sthlmstrakten som gör sånt?

Vilka andra alternativ finns? Såå tacksam för lite tips på detta nya gabon-område! och ja, dörren har gamla mått, så kan ej köpa ny och ersätta utan att fixa karmen. Håller utkik på andrahandsmarknaden redan.

Må gott!

2. 1977bjorn
    Hobbysnickare · Höllviken · 861 inlägg

1977bjorn

Hobbysnickare
    Har inga tips på inlämning tyvärr. Allt går ju att rädda, vad det kostar beror på. Är dörren rötskadad och eller ”svampig” i nederkant? Om inte så går det eventuellt att limma ihop befintlig faner och laga med lämpligt infärgat träspackel. Sedan grundlig slipning och omlackering. Då kan man eventuellt få den i nära nog orginalskick.
    Vill man bara ha den vit så hade jag ändå försökt limma ihop den så gott det går. Sedan spackla och slipa några gånger följt av sprutlackering. Går säkert att penselmåla det också med något sämre resultat, fast billigare, och säkert ”gångbart” i många läge.

3. L
    Medlem · 81 inlägg

Lindane

Medlem
    Tack för svar! Blev så att jag målade och ska montera en list längs ned där det är trasigt, kommer se bra ut! :)

• Laddar…
  4. J
    Allvetare · 924 inlägg

jonko

Allvetare
    Växthuset i Hagsätra fanerar om gabondörrar, nu har du redan målat men kan vara bra att veta till nästa gång.

5. L
    Medlem · 81 inlägg

Lindane

Medlem
    jamen sedär, tack för jättebra tips! :) det kommer npg fler ggr med behov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.