Vi har behandlat en hemmagjord betongbänkskiva med flera lager osmo hårdvaxolja. Såg väldigt fint ut när det var klart, men nu visar det sig att minsta vattendroppe ger beständiga fläckar, även om de torkas bort inom ett par minuter. Någon som varit med om något liknade?

Vilka alternativ finns nu för att skapa en mer hållbar yta?

Ingen som upplevt liknande problem?

En spekulation att hårdvaxet innehåller en del linolja och tungolja då även efter härdning i luft så är den väldigt känslig för vätskor med basisk pH - har lärt mig den hårda vägen att en så svag bas som natriumbikarbonat löst i vatten så ger det märken/brunfärgning av droppar av bikarbonatlösning som sedan torkat in samt ytan har etsas till matt när man sedan gnor av det med vatten.

Själv har jag rätt basisk dricksvatten (pH 8.3) och den ligger på nära samma nivå som några gram bikarbonat utlöst i en liter vatten så jag låter det inte onödigtvis ligga länge och låta torka in på bänkoljebehandlade (med just linolja och tungolja) ekskivan som omsluter diskhon.

vad jag vet skall vax inte förtvålas av alkalier - men tex. bivax är en blandning av både vaxor och fett/oljor av olika slag så - utan att ha kollat - så går det nog inte obemärkt förbi en starkare kaustik-sodalösning.

eftersom en betongskiva är rätt alkalisk innan det är helt genomhärdad (av koldioxid från luften) efter en ganska stort antal år så får man nog välja mellan produkter med vax att de inte innehåller linolja/tungolja eller annan annan fettsyrebaserad vax/olja från växtriket utan här handlar det troligen om att väja vaxer tillverkad från petroliumprodukter, typ de som används för bilvård och billacker.

Redigerat:
Gjorde samma upptäckt när jag oljade min bänkskiva i ek första gången.
Receptet är att vänta minst en vecka.
Den måste torka/härda helt innan den utsätts för vatten.
Om det är samma på betong har jag inte en aning om.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.