Byggahus.se

Rädda beskuret körsbärsträd

1. F
    Medlem · Stockholm · 13 inlägg

Frekvenz

Medlem
    Hej,
    Köpte ett hus med ett hårt beskuret körsbärsträd som ägaren hade tänkt att ta ned, men ångrade sig halvvägs.
    Idag ser det ut enligt bilden med många nya skott och ingen frukt. Ska man beskära ytterligare för att kunna behålla tror ni?
    Tacksam för hjälp!

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Lite högt för att plocka bär om det blir några , möjligtvis en arborist kan säga något , om det går att förnya det med beskärning .

3. D
    Besserwisser · E · 17 952 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    I år var ett extremt dåligt körsbärsår. Så att det inte var bär i år behöver inte betyda mycket. Mitt råd är att låta det vara.

4. Bästa svaret

Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Ta bort uppåtriktade och inåtriktade kvistar, spara de som går ut åt sidorna och i ert fall även sådana som går lite neråt. Glesa sedan eventuellt ut lite till, så att det kommer in luft.
    Du kan vara lite försiktig nu om du vill, och ta mer i juli när du ser vilka grenar som verkar gå åt bra håll.

Ca 50% av kvistarna bör du minst ta bort!

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    En fråga : enligt vad jag har hört är det ett kärnträd och ska beskäras när löven ramlat ,
    kan ha fel , rätta mig

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Stockholms län · 23 820 inlägg

BirgitS

Medlem
    Söker man lite och tar just det som har skrivits av trädgårdsexperter verkar de vara rätt överens om att JAS-perioden (juli, augusti, september) är bäst men det ska också vara torrt väder så att snittytan torkar fort.

Men vackert kommer det nog aldrig att bli tyvärr.

7. F
    Medlem · Stockholm · 13 inlägg

Frekvenz

Medlem
    Hej igen,
    Tack för svaren. Får i helgen försöka gallra trädet enligt rekommendationerna, så får vi se om hur det blir nästa år.

8. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Slutresultatet ska bli 5-10 rejäla grenar kvar, men det bör få ta några år, så att man ser hur det utvecklas, just nu har du ju inga grenar alls, bara kvistar.

Visa gärna bild när du klippt, och så ses vi här igen om 10 månader ;-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.