Byggahus.se

Räckvidd Z-vawe Zipabox

1. D
    Medlem Nivå 4
    Jag har stora problem med min räckvidd, får inte tag i enheter som är 6-8m bort, vad ska man förvänta sig för räckvidd? Kan det vara fel på min Zipabox? Jag har kompletterat med större antenn utan att det blivit bättre. http://www.conrad.se/Markplan-anten...rad-swe&pi=190123&ci=SHOP_AREA_910243_2401030
    Finns det något sätt att undersöka hur räckvidden är i systemet, man kan ju kolla wifi med app i telefonen så det finns kanske någon enhet man kan gå runt med och kolla.

Mitt senaste inköp var 2st repeaters som skall ha 200m räckvidd och jag får ändå inte tag i givare som sitter 8m bort.
    Några tips på tillvägagångssätt och felsökning?

2. M
    Medlem Nivå 7
    30m fri sikt är vad du når med z-vawe utan repeater men med repeaterhopp kan du nå 200m. 6-8m är helt klart för lite om du nu inte har tjocka betongväggar eller liknande i vägen.

3. D
    Medlem Nivå 4
    Tja, huset är ett trähus med tegelfasad men inte tjocka betongväggar i övrigt, men de båda repeater enheterna borde ju råda bot på problemen?

kan det bli interferens när både zipaboxen, eliq-mätarna och Max! radiatorstyrning går på samma frekvens? +WIFI microvågsugnar och 433MHz systemen snurrar samtidigt?

4. H
    Medlem Nivå 5
    Hur många zwave enheter har du som har fast spänning till sig (ej batteri)

5. D
    Medlem Nivå 4
    2st repeaters och 1st elmätare
    5st givare på batteri.

vet ju att de nätdrivna enheter skickar signalen vidare, men var inte så sugen på att lägga ännu mer pengar på z-vawe prylar bara för att få det att fungera om det nu är något fel med min box.

Ska flytta zipaboxen till ett annat ställe och testa

6. M
    Medlem Nivå 2
    433 ska inte störa 868MHz.

Jag har haft problem med att nå utomhus, verkar som om yttervägg och/eller fönster är problem för mitt z-wave. Behövdes repeater med runt 80cm avstånd för att nå genom väggen. Inomhus når jag 15 meter genom betongväggar -- minst. (Och det med razberry, så minsta möjliga antenn.)

Prova att slå av allt utom en enhet att testa mot. Jag hade ett z-wave-relä som jammade 868MHz så att ingenting annat kunde prata.