1 591 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Räcker fläkten?
Jag ska göra iordning ett badrum med dusch på nedervåningen, och har lite funderingar kring ventilationen. Huset är från 70-talet med självdrag. Jag har fått tips om att installera en badrumsfläkt med kontinuerlig drift på lågvarv, typ Pax Passad 60+.
Det finns en befintlig ventilationsstam där badrummet ska byggas, och jag kommer kunna fixa till så att den endast används till badrummet. Frågan är bara om det är för långt för att få något luftflöde. Ventilationsstammen är ett spirorör dimension 125 mm som är ca 4 m horisontellt och därefter ca 3 m vertikalt upp på taket.
- Kommer fläkten "orka med" att fixa ett luftflöde även på lågvarv?
- Är full effekt på fläkten tillräckligt för att ventilera den fuktiga luften efter att man duschat?
Det finns en befintlig ventilationsstam där badrummet ska byggas, och jag kommer kunna fixa till så att den endast används till badrummet. Frågan är bara om det är för långt för att få något luftflöde. Ventilationsstammen är ett spirorör dimension 125 mm som är ca 4 m horisontellt och därefter ca 3 m vertikalt upp på taket.
- Kommer fläkten "orka med" att fixa ett luftflöde även på lågvarv?
- Är full effekt på fläkten tillräckligt för att ventilera den fuktiga luften efter att man duschat?
Med 15 l/s i luftföde i ett 125-rör har du mindre tryckförlust än i de väggenomföringar som går att köpa till en pax eller intellivent. Sedan beror det bara på vilken hastighet du ställer lågflödet på. Du kommer utan tvivel att bli nöjd