Byggahus.se

räcker det med balkskor på yttre delen av altan för att få en väldigt stabil altan ?

1. R
    Medlem Nivå 4
    Hej

Räcker det med att vi sätter balkskor på yttre delen av altan eller måste vi stötta upp på annat sätt också?

2. R
    Medlem · Nivå 12
    Räcker med 4 st 6x120 skruv från utsidan.

3. R
    Medlem Nivå 4
    Ok, tack!

4. S
    Medlem · Nivå 8
    Med en höjden krävs det nog också diagonalsträvor under bärlinorna för att få stabilitet i sidled. Nu ser jag inte hur hela däcket ser ut så det är svårt att säga exakt hur man bör sätta dom.

Som exempel kan du se min uppreglingsritning för den altan jag konstruerade åt min dotter.
    Blåa diagonalerna är 45x95 som är skruvlimmade mot undersidan på bärlinorna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    uppregling.jpg

/Göran

• Laddar…
  5. R
    Medlem Nivå 4
    Vi har bara byggt ut altan ca 1,20, o som du ser på bilden är de nya bärlinorna fästa på de gamla bärlinorna.
    Så du tror inte att det då räcker med balkskor på den yttre delen?

6. W
    Husägare · Nivå 8
    Bara för att det är högt behöver du inte kryssa horisontalplanet, som dessutom stabiliseras av skivverkan hos trallen.

Eventuellt kan man behöva staga vertikalplanet i framkant där det är högt men det tror jag inte du behöver. Svaret du sökte fick du i #2.

7. R
    Medlem Nivå 4
    Vad menas med vertikalplanet?
    Samt räcker det med att sätta balkskor eller måste vi sätta en bärlina under?

8. W
    Husägare · Nivå 8
    Det är lite svårt att veta vad du frågar efter, balkskor och stabilitet har inget med varandra att göra.

• Laddar…
  9. R
    Medlem Nivå 4
    Nähä? Trodde man använde balkskor för att göra altan hållbar för mycket vikt och inte behöva oroa sig för att den rasar?

hur hade du gjort då?

10. W
    Husägare · Nivå 8
    Stabilitet är så att den inte tippar i sidled. Jag hade fäst in som du fick förslag på i första svaret, troligen med ESSVE ET-T.

• Laddar…
  11. Anna_H
    Husägare · Nivå 20
    Balkskor kan man använda för att fästa reglarna i bärlinan, men de sitter ju redan ihop. Det är stabilitet i sidled för de långa pelarna som du eventuellt behöver och det hjälper inte balkskor till med.

12. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Hej
    Hur är limträstolparna förankrade i altanen?

Laskade, vad betyder det?

13. R
    Medlem Nivå 4
    Med bärlinor, eller vad menar du?:)
    Laskade? Har jag skrivit det? Vet ej vad det betyder:D

14. R
    Medlem Nivå 4
    Får d plats m 4 per bärlina?:thinking:

15. R
    Medlem · Nivå 12
    Såg ut som 45x170 ? Annars tre skruvar. Oavsett skruva i siksack.