Hej,

Vi har ett lite större helt oisolerat kallförråd ute vid stugan som för närvarande har riktigt gamla tegelpannor och där väderbrädor och nockbrädor är av trä. Förrådet är ganska nybyggt (20 år) men vi återanvände gamla pannor som fanns på fastigheten till taket. Nu har det ramlat ett träd på taket och slagit sönder både pannor och väderbrädor etc så det är ett ypperligt tillfälle att uppgradera till ett (undehållsfritt?) plåttak.

Det optimala vore naturligtvis om vi slapp skarva eller kapa själva plåten, ser att det finns 2500mm skivor på hornbach, vindskivan (rätt namn?) är 2540mm i överkant (se bilder), hur långt ner kan kan man sätta plåten så att den fortfarande täcks ordentligt av nockplåten, plåten måste ju sticka ut lite utanför fotbrädan precis som befintligt tegel gör. Kommer det att funka med dessa 2 produkter tror ni?

https://www.hornbach.se/p/takplat-lindab-llp20-forslov-svart-2500x1000x0-5-mm/5588592/
https://www.hornbach.se/p/nockplat-lindab-np-170-2000-svart/5638030/

Diagram av en nockplåt med mått: 170 mm längd, 30 mm över veck och 116 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött förråd med gammalt tak och en lodrät referenslinje på 2540mm. Skog i bakgrunden. Förrådsdörren är delvis öppen.
Skapa konto

Ett rött kallförråd med gamla tegelpannor och träväderbrädor, sett från sidan. Trädtoppar och himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Detalj av ett oisolerat kallförrådstak med trasiga röda tegelpannor och skadade träbrädor i närbild, omgiven av grönskande träd.
Skapa konto

ACME
Det normala är att sätta en fotplåt i takfoten som vinklar ner i hängrännan. Då sparar du några cm om det skulle krisa.

ACME ACME skrev:
Det normala är att sätta en fotplåt i takfoten som vinklar ner i hängrännan. Då sparar du några cm om det skulle krisa.
Är det verkligen det på enkla oisolerade kallföråd? Dessutom verkar TS inte ha några hängrännor och ska väl förmodligen inte ha några heller om taket/ byggnaden ska vara så underhållsfri som möjligt.
Jag skulle hellre välja en bredare nockplåt istället för fotplåtar om det behövs några extra mm tak.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
ACME ACME skrev:
Några hängrännor har vi inte.
F fribygg skrev:
Är det verkligen det på enkla oisolerade kallföråd? Dessutom verkar TS inte ha några hängrännor och ska väl förmodligen inte ha några heller om taket/ byggnaden ska vara så underhållsfri som möjligt.
Jag skulle hellre välja en bredare nockplåtbistället för fotplåtar om det behövs några extra mm tak.
Men det borde räcka med några cm överlapp mellan nockplåt och takplåt för att få det rimligt rätt eller? Enl ritning så sticker ju den nockplåten ut 17cm på vardera sida så om vi säger 5cm överlapp så borde takplåten sticka ut 250+17-5-254=8cm utanför fotbrädan. Är det bra nog?

I ivp skrev:
8cm utanför fotbrädan. Är det bra nog?
För långt skulle jag säga, gissar att 3cm är lagom

• Gilla
ivp
  • Laddar…
F fribygg skrev:
För långt skulle jag säga, gissar att 3cm är lagom
Ja men då är det väl helt lungt? 10cm överlapp vid nock och 3cm utstick vi fotbrädan?

I ivp skrev:
Ja men då är det väl helt lungt? 10cm överlapp vid nock och 3cm utstick vi fotbrädan?
Det skulle jag tro, kolla läggnings anvisningen på den plåt du tänkt dig.

ACME
F fribygg skrev:
Är det verkligen det på enkla oisolerade kallföråd?
Om jag hade byggt det så hade det monterats för ett snyggare avslut och något att limma underlagspappen emot, om en sådan finns (byter man från tegel till plåt lär man få en del kondens att ta i beaktning).

• Gilla
ivp
  • Laddar…
ACME ACME skrev:
Om jag hade byggt det så hade det monterats för ett snyggare avslut och något att limma underlagspappen emot, om en sådan finns (byter man från tegel till plåt lär man få en del kondens att ta i beaktning).
Om jag vore orolig för kondens från det blivande plåttaket på detta enkla oisolerade förråd hade jag valt kondensbehandlad plåt om taket saknar underlagspapp, masonite eller liknande.

ACME
Även enkla oisolerade förråd kan innehålla prylar som inte tål dropp och handlas det på Hornbach så kan vi nog utesluta kondenskyddad plåt. Nu är är i alla fall tanken på kondens väckt hos TS om den inte hade funnits där innan.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om jag vore orolig för kondens från det blivande plåttaket på detta enkla oisolerade förråd hade jag valt kondensbehandlad plåt om taket saknar underlagspapp, masonite eller liknande.
Det finns inget innertak, endast en duk mellan takstolarna och läkten som pannorna ligger på.
Tak med tegelpannor där pannorna ligger på läkt ovanför en duk, synlig glipa i raden av tegelpannor.
Skapa konto

Jag tror det blir perfekt med en vanlig 2,5m plåt, kanske läge att kosta på nya vattbrädor i plåt oxå om du aldrig mer vill upp på taket.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.