räcker det att wc går ner 2cm i golvröret?

615 läst  12 svar

1. Yrrol
    Medlem · Nivå 19
    Ska montera en toalett och övertänker det.

Manualen säger bara vad maxhöjd är på uppkommande golvavloppsrör, 8cm.
    Mitt rör sticker upp 4cm.
    Sätter jag en RSK 3106418 packning så blir höjden 4,5cm eller om jag drar upp den till 5cm.

Fett på packningen. På med stolen. Av med stolen.
    Och jag ser då att stolen går ner ca 2cm i packningen.

Är detta tillräckligt eller bör jag höja röret, alternativt ha en annan packning?

fdgdfgd.jpg

2. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 6
    Jag hade nog köpt en lämplig wc-stos så du får en bättre tätning, inge kul alls om det börjar lukta avlopp när du limmat fast tronen.

3. L
    Medlem · Nivå 9
    Går stosen ner förbi gummitätningen? Isåfall räcker väl det om röret inte gå trycka ned mer i golvet.

4. davveno1
    Medlem Nivå 6
    Räckte det med den förra tronen?

5. Yrrol
    Medlem · Nivå 19
    Detta är första wc:n som installeras där.

Wc-manschetten går såpass ner så den täcker avloppsrörets packning.

Men toaletten stannar ovanför avloppsrörets packning.

I och med att avloppsröret har packning, så leker jag med tanken att jag kan såga ett löst avloppsrör i rätt längd och ha som förlängare. Frågan är om denna wc-manschett Falu 3106418 tätar när den sitter på ett avkapat avloppsrör eller om jag då måste ha en annan modell?

6. Z
    Medlem Nivå 2
  7. S
    Medlem Nivå 7
    Det ser ut som du har muff-änden på avloppsröret som sticker upp där. Jag hade satt i en liten rörstump i muffen, och sedan manschett + toa på det.

Redigerat 7 feb 19:56
  8. davveno1
    Medlem Nivå 6
    Jag installerade en ny wc för första gången förra veckan, mitt rör som stack upp hade en ytterdiameter på 125mm.
    På den satt gummitätningen perfekt.
    Testade på ett kapat 110rör och på de hade det inte fungerat/slutit tätt.

9. Yrrol
    Medlem · Nivå 19
    Jag prövade att förlänga med en bit 110rör som jag satte i uppstickande muffen. Men toaletten går inte ner i 110 rör.
    Jag prövade att förlänga med en till 110 muff, men då blev det för högt och toaletten kom inte ner till golvnivå.

Kvar är antingen att chansa på att denna uppstickande muff ihop med packning som går upp 2cm på toaröret räcker.

Eller kapa muffen och sätta en wc-anslutningslösning. Såsom Ifö 96525.

MEN.. Jag kan inte kapa bort hela uppstickande muffen då den är ingjuten i golvet. Kvar blir 2cm som är 120mm. - Och dessa wc-anslutningar är gjorda för att sticka ner i 110 rör.

Vilken produkt bör jag överväga?
    Eller ska jag gå under huset och försöka trycka upp rörbiten med våld, och om jag lyckas, byta ut mot nytt 110 rör?

kanske denna?
    http://www.faluplast.com/sv/wc-anslutningar-stosar/wc-anslutningrsk-2316848110118mmh145mm__1065

Redigerat 11 feb 18:12
  10. davveno1
    Medlem Nivå 6
    Kan du inte prova?
    Ställ toan på plats med din tätning och gå loss några dagar och se om det är tätt.

11. Magrand
    Medlem · Nivå 7
    Jag skulle testa med den här. Den har flackare vinkel på läppen som tätar mot porslinsänden, så tätningen hamnar lite högre upp.
    http://www.faluplast.com/sv/ovriga-gumminipplar/wc-manschettrsk-3106421120110mm__1158

Den här som du kollat på
    http://www.faluplast.com/sv/wc-anslutningar-stosar/wc-anslutningrsk-2316848110118mmh145mm__1065

lär funka om du kapar muffen jäms med golv. Tätningen mot 110-röret invändigt är längre ned än 20mm.
    (är det en böj med muff så funkar det inte.)

Den här
    http://www.faluplast.com/sv/wc-anslutningar-stosar/forhojningsstosrsk-2318509118110mmh-120__1068
    + din manchett brukar oxå funka då den har så tunt gods i 110 änden att porslins-stosen passar invändigt (om den inte är för oval). Kan kapas i båda ändar.

12. S
    Medlem Nivå 7
    Att kapa muffen längs med golvet eller att trycka upp röret underfrån hade jag aldrig företagit mig. I alla fall inte om det finns ett tätskikt installerat. Det kan bli väldigt dyrt.

Jag hade i första hand testat det du redan har, tätningen med 2cm nedstick. Eventuellt fyllt på med sanitetskitt ovanpå för att säkra ordentligt.

13. Z
    Medlem Nivå 2

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: