Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Räcker det att planhyvla sågad kantat virke?

1. D
    Medlem · 43 inlägg

DinGranne

Medlem
    Hej,

Hos http://www.calexicowood.se/bjorksagad kan man köpa möbeltorr sågad kantad björk (Prima 26x125).

Min fråga är lite galen men enkel går det att använda en mobil planhyvel av denna typ för att göra få ut räta ämnen i dimension 15x110mm till massiva lådor i ett kök? Den bredaste lådan kommer att vara 588mm.
    Jag har en rejäl bordssåg att ta ned bredden från 125 till +110 mm .

Eller borde jag satsa direkt på en ?
    http://www.lawson-his.co.uk/dewalt-d27300-planer-thicknesser-230-volt-p25421

Ett annat alternativ är att låta ett "snickeri" göra alla ämnena under en dag. Men jag kommer ändå behöva en rikthyvel att finjustera bredden på luckorna så det passar precis innanför ramen.

Helst skulle jag vilja ha Logosol H410 men det är en faslig leveranstid (1 mån) på den och den blir sjukt dryg att få ned i källarn :(

Bakgrund
    Jag har tänkt att bygga vårt kök från grunden med massiv björk i luckor och lådor men stommar av björkplywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screen-Shot-2016-05-27-at-23.18.33.gif

Screen-Shot-2016-05-27-at-23.18.01.gif

2. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 746 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Utan att säkert veta då jag bara läst om det så är min uppfattning att det är precis detta som sådana "lunch box planers" gör väldigt bra. Dock är de inte alls konstruerade för att rikthyvla med så till detta behöver du ändå en rikthyvel. Eller så riktar du med hjälp av din bordssåg och två drag med en handhyvel och spar in mellanskillnaden.

• Laddar…
  3. C
    Medlem · Skåne · 336 inlägg

CarlMagnus

Medlem
    Du behöver både rikt och plan till det. Men den där dewalten är kass. Duger inte ens som ankare.

• Laddar…
  4. katos
    Medlem · Östergötland · 674 inlägg

katos

Medlem
    Du kan rikta ett ämne i en planhyvel med en släde. Finns tonvis med filmer på youtube om det. Du kan även rikta med en handöverfräs på en släde. Tar mycket längre tid men det fungerar. Lägger upp en bild när jag rikta en planka som inte gick igenom rikthyvel. Annars tycker jag att du ska köpa logosolen. Är mycket nöjd med min.
    image.jpg

• Laddar…
  5. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 412 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber
    Att rikta är ett absolut krav. Det finns många finurliga sätt att göra det på anat sätt än med rikthyvel (se tex katos ovanför) men de tar alla otroligt lång tid och ofta måste man använda olika metoder för olika sidor (tex katos fräsmetod för plana sidor men gärna ett fräsbord m individuellt ställbara anhåll för smala bitar etc). Även en släde i planhyveln är bra men tar tid och pysslande. Sammantaget tar det alldeles för lång tid och är för omständigt för att man (eller åtminstone jag) ska orka hålla koncentrationen uppe, vilket är ett krav för bra resultat.

Angående att justera bredden - detta gör du helst i planhyveln inte i rikten (men ibland går det inte att undvika).

6. D
    Medlem · 43 inlägg

DinGranne

Medlem
    Tack för mycket bra svar.

@nanowire
    Handhyveln är absolut ett alternativ för finjustering att passa i "luckorna" så att det blir exakt 2.5mm glipa runt om. Bra. Om jag köper ämnena riktade från snickarn och i färdig tjocklek. Men att rikta på bordsågen låter bökigt o frågan är om resultatet blir bra nog?

Tänker du dig då :
    1 Planhyvla en sida så pass mycket att hyvelt tar hela längden.
    2 Köra "smala sidan" på bordsågen mot annhållet eller på släde.
    3 Köra andra "smala sidan" på höjden genom planhyveln.
    4 Planhyvla långa sidan till tjocklek.

@CarlMagnus
    Är dom verkligen så dåliga hyvlarna :) ? Är det baserat på vikt, inget gjutjärnsbord, motor effekt?

@katos & Daniel_N
    Ja det är även för omständigt för mig att sätta upp någon lösning med släde eller köra med fräsen. Jag skall ju ha ut bitar till ett helt kök och bli klar någon gång.

Lutar åt att det blir en Hammer A3 eller Logosol H410 ändå.

7. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 746 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Vet inte riktigt hur du menar men din bordssåg gör ämnena vinkelräta och parallella i längd/bredd-dimensionen. Med en fintandad klinga får du så pass fina kanter att det räcker att dra några drag med en hyvel efter klyvningen. Tjockleken, från 21 till 15 mm löser du med planhyveln du länkade till. Eller enklast, tar med alt virket till ett snickeri och ber dem ta ner till 15 mm.

Men jag vill på intet sätt hindra dig att köpa en Logosolhyvel, den kommer säkert till användning för att göra tex socklar och foder :D

8. H
    Medlem · Österbotten · 7 317 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag håller med Daniel N.
    Om du skall få någonting vettigt uträttat så måste du rikthyvla två sidor av virket så det blir plant och rakt och i vinkel och sedan planhyvla motstående sidor parallella med de rikthyvlade.

Sedan kan man ju rikthyvla på många olika vis....... men med tanke på mängden virke du skall hyvla är en rikthyvel och en planhyvel eller en rikthyvel/planhyvel kombination det enda rationella.

• Laddar…
  9. D
    Medlem · 43 inlägg

DinGranne

Medlem
    Toppen tack för svaren. Ja det gäller ju att vara rationell om jag skall komma i mål.

10. D
    Medlem · 43 inlägg

DinGranne

Medlem
    Det blev en H410 till slut. Jag kallar den för Leif. Leif let the fun begin.

11. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 324 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Inte ett inlägg om maskiner, mera åt vad som ska göras. Jag är tveksam att använda helvirke, det kommer att slå sig.
    Gör limfog så håller sig virket mer formstabilt.

Protte

12. D
    Medlem · 43 inlägg

DinGranne

Medlem
    @Prototypen
    aj aj uppfattat, det går inte att radera mitt senaste inlägg nu för mig.

Oki tack för din synpunkt skall kolla upp närmare med det lokala snickeriet vad de säger om detta.
    För vilken bredd på "skiva"anser du själv att man skall ha limfog istället för helvirke? Om tjockleken är 15mm. Förstår att man gärna har just luckor rektangulära hela sin livslängd.

13. pär h
    Medlem · ekerö · 3 407 inlägg

pär h

Medlem
    Limfog är så förbaskat fult tycker jag.. Det går utmärkt att använda bredare ämnen än 30-50 mm som det är i limfog. Fy för att förstöra fin ådring genom att såga sönder. Men det är en industrigrej att göra limfog. Titta på baksidan på gamla skåp eller bottnar i gamla lådor. Det är minsann ingen limfog. eller för den delen resten av skåpet.

Det handlar om yrkeskunskap har man inte den och tiden är det ett säkert sätt att bygga på. Men det finns andra sätt som gör att man kan ha väldigt bredda, utan att det slår, kupar, vrider sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.