44 473 läst · 41 svar
44k läst
41 svar
Räcker 6,5KWA elverk vid strömavbrott?
Sida 1 av 3
Hej
Vi har förberett vårt nybyggda hus så att vi skall kunna koppla in ett "nödelverk" vid strömnavbrott .
(Något som inträffar då och då här på landet).
Vårt enplanshus har veduppvärmd golvvärme.
Elverket skall kunnna driva pumparna till panna, kulvert, golvvärme, laddomat, 3-fas brunnspump ,lite belysning samt kyl och frys.
Dessutom endera ugn eller spishäll/fläkt eller TV.
Jag har sett elverk på 6,5 KWA till rimligt pris.
Räcker det?
Jag behöver lite råd/ synpunkter då jag inte har en aning om hur jag skall beräkna mitt behov och utifrån det välja elverk.
Lars
Vi har förberett vårt nybyggda hus så att vi skall kunna koppla in ett "nödelverk" vid strömnavbrott .
(Något som inträffar då och då här på landet).
Vårt enplanshus har veduppvärmd golvvärme.
Elverket skall kunnna driva pumparna till panna, kulvert, golvvärme, laddomat, 3-fas brunnspump ,lite belysning samt kyl och frys.
Dessutom endera ugn eller spishäll/fläkt eller TV.
Jag har sett elverk på 6,5 KWA till rimligt pris.
Räcker det?
Jag behöver lite råd/ synpunkter då jag inte har en aning om hur jag skall beräkna mitt behov och utifrån det välja elverk.
Lars
Spontant mellan tummen och pekfingret känns det som om det räcker, men du kommer inte att kunna använda spis/ugn för fullt.
Tror också att det räcker, men tänk på att det kommer att gå åt minst 3 bensin liter/h, dvs 75 liter per dygn vid full belastning. Man får varken ha mer än 20 liter hemma eller transportera mer än så i en bil.
Ett alternativ skulle kunna vara ett mindre verk som bara håller igång det viktigaste pumparna.
Ett alternativ skulle kunna vara ett mindre verk som bara håller igång det viktigaste pumparna.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Men på låg belastning så drar det inte 3 l/timme.
Sedan så är elverket nog på 6,5 kVA.
Sedan så är elverket nog på 6,5 kVA.
Tack för synpunkterna.
Bensinförbrukningen är ok ur ekonomisynpunkt, oftast är avbrotten några timmar, i undantagsfall något/ dygn.
Ett dieselverk är bra mycket dyrare (och dessutom svårstartat).
Jag har redan övervägt att bara köra pumparna men valt att koppla in hela huset.
Kände dock inte till det där med 20 liter bensin.
Det är ofattbart vad mycket regler man kan hitta på där uppe i Stockholm.
De får gärna tro att det gäller i hela riket men som tur är så är vi fritt tänkande mäniskor.
Så jag gör som vanligt, utgår från lagens anda, inte bokstav.
Så några jeepdunkar klarar jag att förvara på brandtryggt sätt här ute i glesbyggden.
Lars.
Bensinförbrukningen är ok ur ekonomisynpunkt, oftast är avbrotten några timmar, i undantagsfall något/ dygn.
Ett dieselverk är bra mycket dyrare (och dessutom svårstartat).
Jag har redan övervägt att bara köra pumparna men valt att koppla in hela huset.
Kände dock inte till det där med 20 liter bensin.
Det är ofattbart vad mycket regler man kan hitta på där uppe i Stockholm.
De får gärna tro att det gäller i hela riket men som tur är så är vi fritt tänkande mäniskor.
Så jag gör som vanligt, utgår från lagens anda, inte bokstav.
Så några jeepdunkar klarar jag att förvara på brandtryggt sätt här ute i glesbyggden.
Lars.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Tänka sig, hemma har jag ibland 4200 liter diesel.
Protte
Protte
om du tänker koppla in elverket på den fasta elinstallationen så måste du(behörig elektriker) göra anmälan om det till energibolaget samt ha ett godkänt jordtag samt reservkraftsbrytare så du inte matar ut på nätet "bakvägen" och dödar linjemontörerna!
men ska du ansluta altt med sladdstickproppar så behövs det inte något speciellt.
men ska du ansluta altt med sladdstickproppar så behövs det inte något speciellt.
Var har du fått 20 liter ifrån? Följande gäller dom flesta kommuner:
Diesel räknas inte som brandfarlig och man får därmed förvara 10 000 liter av denna vätska.
jag skulle ju helt klart köpa ett diesel-elverk, det är driftsäkert som tusan, inga tändstift och skit som krånglar när det behövs som mest, de små direktinsprutade elstartade verken är lättstartade i sträng kyla, en liten bensinare behöver allt som oftast startgas under minus 15, och det är billigare i drift med diesel också, och en diesel är jämnare i gången, vilket är viktigt för att hålla frekvensen, regulatorn i en diesel är oftast väldigt exakt till skillnad från besninarna som alltid ligger och pendlar lite upp/ner i varv.
visst låter det mer, men jag skulle installera det fast i t.ex ett uthus eller garage och dra ut ett avgasrör som går ovanför takhöjd så slipper du lukt också.
över 6KVA räcker till de nödvändigaste sakerna. även att koka sig lite mat på spisen.. man behöver ju inte bränna alla plattorna på max när man går på reservkraft. om du ska driva elektronik med det, du nämnde TV, så bör du akta dig för kines-elverken, de har inte så fina spännings/frekvenskurvor, vilket kan sabba din elektronik, har själv förstört en mobilladdare med mitt 5.2KVA kinesdieselverk.
visst låter det mer, men jag skulle installera det fast i t.ex ett uthus eller garage och dra ut ett avgasrör som går ovanför takhöjd så slipper du lukt också.
över 6KVA räcker till de nödvändigaste sakerna. även att koka sig lite mat på spisen.. man behöver ju inte bränna alla plattorna på max när man går på reservkraft. om du ska driva elektronik med det, du nämnde TV, så bör du akta dig för kines-elverken, de har inte så fina spännings/frekvenskurvor, vilket kan sabba din elektronik, har själv förstört en mobilladdare med mitt 5.2KVA kinesdieselverk.

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 078 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 078 inlägg
Glöm bensin elverk det är rena skiten
hopplösa att starta i sträng kyla
ostabil spänning
har svårt att hänga med när man kopplar på en stor last utan spännings fall
tok dyra i drift
Svår placerade bensin är ju brandfarligt.
blir fort geg i förgasaren om man inte kör det regel bundet
osv
tänk på effekt faktorn som oftast är 0,8 på ett 3 fas verk det betyder att ett verk på 6,5kva kan belastas med 6,5x0,8=5,2kw det bli 1,7kw per fas vilket räcker mer än väl till det du vill ha ström til men glöm spisen och köp ett gasol kök istället som finns för nästan inga pengar alls.
Mitt råd är köp diesel verk.
På frågan om det räcker svar ja men inte till spisen.
Göran
hopplösa att starta i sträng kyla
ostabil spänning
har svårt att hänga med när man kopplar på en stor last utan spännings fall
tok dyra i drift
Svår placerade bensin är ju brandfarligt.
blir fort geg i förgasaren om man inte kör det regel bundet
osv
tänk på effekt faktorn som oftast är 0,8 på ett 3 fas verk det betyder att ett verk på 6,5kva kan belastas med 6,5x0,8=5,2kw det bli 1,7kw per fas vilket räcker mer än väl till det du vill ha ström til men glöm spisen och köp ett gasol kök istället som finns för nästan inga pengar alls.
Mitt råd är köp diesel verk.
På frågan om det räcker svar ja men inte till spisen.
Göran
Redigerat:
Tack för synpunkter och tips.
Kraftomkopplare och jordtag finns enligt regelboken.
Jag skall ha elverket i ett uppvärmt förråd. Återstår att dra ut avgaserna genom väggen, tips på lösningar som inte ger för högt mottryck mm är jag tacksam för.
Elektrikern installerade två olika skydd i min elinstallation, ett var för att skydda känslig elektronik. Jag trodde den skulle möjliggöra för mig att köra med elverk utan risk för tex TV:n ?
Jag förstår argumenten för att välja dieselverk. Vad större spänningsfall med bensinverk innebär i praktiken förstår jag inte riktigt, startar tex inte kompressorn i frysen om spänningsfallet det blir för stort? Svajigt ljus kan jag acceptera men pumpar, kompressorer mm måste funka.
Jag hoppas kunna köra en platta på hällen, om inte så får jag väl plocka fram gasolköket.
Lars
Kraftomkopplare och jordtag finns enligt regelboken.
Jag skall ha elverket i ett uppvärmt förråd. Återstår att dra ut avgaserna genom väggen, tips på lösningar som inte ger för högt mottryck mm är jag tacksam för.
Elektrikern installerade två olika skydd i min elinstallation, ett var för att skydda känslig elektronik. Jag trodde den skulle möjliggöra för mig att köra med elverk utan risk för tex TV:n ?
Jag förstår argumenten för att välja dieselverk. Vad större spänningsfall med bensinverk innebär i praktiken förstår jag inte riktigt, startar tex inte kompressorn i frysen om spänningsfallet det blir för stort? Svajigt ljus kan jag acceptera men pumpar, kompressorer mm måste funka.
Jag hoppas kunna köra en platta på hällen, om inte så får jag väl plocka fram gasolköket.
Lars

Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 078 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 078 inlägg
Hej spänningsfall vid start av något som drar mycket ström är mer skadligt för elektronik än spännings toppar och bensin verk har större spänningsfall pga den mindre massan som är i rörelse och att ett disel verk har mer vrid moment
Jag svetsade på en fexibel avgas slangar från billtema på ljud dämparen och sen ett stål rör på den som går ut genom väggen.
Om du tvunget ska ha ett bensin verk prova det innan köp med en glödlampa ansluten för många billiga bensin verk har ruggit dålig spännings stabilitet så man ser tydligt hur lampan blinkar och det är inte bra för elektronik.
Göran
Jag svetsade på en fexibel avgas slangar från billtema på ljud dämparen och sen ett stål rör på den som går ut genom väggen.
Om du tvunget ska ha ett bensin verk prova det innan köp med en glödlampa ansluten för många billiga bensin verk har ruggit dålig spännings stabilitet så man ser tydligt hur lampan blinkar och det är inte bra för elektronik.
Göran
Jag har hört talas om en bonde som hade eget elverk och matade 380V till en trafo bakvägen, det blev en rejäl smäll för han som jobbade på högspännings sidan.pellefant skrev:om du tänker koppla in elverket på den fasta elinstallationen så måste du(behörig elektriker) göra anmälan om det till energibolaget samt ha ett godkänt jordtag samt reservkraftsbrytare så du inte matar ut på nätet "bakvägen" och dödar linjemontörerna!