Byggahus.se

Räcker 50 mm slang från stolpe till hus för matning ??

1. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Ska nästa helg gräva ner slang från en stolpe till huset för fiber.
    När jag idag stod och röjde sly runt stolpen kom grannen och pratade lite, han byggde nytt 2004 och berättade att hans matning till gamla huset gick från mitt skåp (det sticker ut en avklippt kabel under) och elektrikern som klippte bort kabeln sa att det var en av den sämsta kabel han sett, och det var alltså 10 år sen, och jag har samma kabel, troligtvis från 1958 då kåken byggdes.

Så jag tänkte kasta med en extra slang i förebyggande syfte, ifall min kabel skulle ge upp.
    Frågan är då om det räcker med en 50 mm slang, det är 25 meter och nära nog spikrakt.
    Jag eldar Pellets, ingen separat VVB, så 16A duger gott.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    50 ska räcka , men kolla med kommunen eller el-bolaget som äger nätet om det inte går bra med mindre dimension så kanske du kan spara några slantar

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Du ska INTE dra klenare slang/rör än 50 mm samt köp slang med dragtråd i för då vet du att man får i den ev nya matningen.

4. P
    Medlem Nivå 5
    Slang med slät insida brukar uppskattas av elbolagen.

5. D
    Medlem · Nivå 8
    om den ej ska användas inom snar framtid så dra ur dragtråden och plugga ändarna ordentligt så det inte kommer in en massa smuts! dragtråden är oftast en ståltråd som fort rostar sönder och blir obrukbar. och undvik för skarpa svängar på slangen. och 50mm slang är det du ska ha.

6. Dheri
    Husägare · Nivå 10
    Dra ur dragtråden? I så fall är det ju bättre att lägga ner ett rör utan dragtråd, men man vill ju ha den när det väl blir dags att använda röret. Plugga ändarna kan man väl göra med tråden i, då lär det inte bli problem med rost. Räknar man med att det blir blött i röret kanske man kan byta tråden till något lagom tåligt snöre, eller en fk.

7. P
    Medlem Nivå 5
    De slangar som jag lagt (köpta på Malmbergs) har haft plastsnöre sig, och det har gått bra att klämma fast den med de medföljande täcklocken så att det både blir tätt och att tråden sitter fast.

8. F
    Medlem Nivå 8
    Lägg 50 rör. Gärna så ska Gulröret 50 vara för el och ett Orange 50 för fiber Men egentligen uppskattar de bara om rören har slät insida!! Dragtråd brukar nästan alltid vara uteslutande i plastsnöre som ligger i. Detta binder man på ett kraftigare dragsnöre/fjäder och drar sen isf.

Obs. Lägg rören spikrakt bara ;) alt långböjar där de behövs.

9. P
    Medlem Nivå 1
    Orange är för tele, fiber märks med grönt.