2 489 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Radonsug - dimensionering av spirorör
Jag har problem med markradon och tänkte installera en radonsug med tre sugpunkter. Fläkten kommer anslutas via ytterväggen med 160 mm spirorör. Min fråga är vilka dimensioner jag bör använda på "sugsidan"? Jag har ca tre meter till de två första sugpunkterna. En i samma rum som fläkten och en på andra sidan hjärtväggen. Från den andra sugpunkten så har jag ca 5 meter till nästa sugpunkt. Mina frågor lyder:
- Vilken dimension skall jag ha i "matarröret" till den första synpunkten. Jag antar att det är 160 mm då anslutningen till fläkten har denna dimension.
- Vilka dimensioner skall jag ha på anslutningen till respektive sugpunkt. Om det inte är till någon stor nackdel så föredras rör med mindre dimension då rummet används som hobbyrum.
- Övrigt att tänka på?
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Du klarar dig bra med mindre rör, fläkten får ju inte tag i så mycket luft när den suger under golvet, håll dig till 100mm hela vägen
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret, hela skulle jag villa köra med ännu tunnare rör. Smalrörsmetoden och fläkten Radovac verkar ju tilltalande men för dyrt. Den fläkten verkar ju vara bra på att skapa ett högt tryck till skillnad från vanliga kanalfläktar. Kostnaden för att installera den kan jag leva med men inte tanken på att betala 15000 istället för 3000 om den går sönder. Vet någon om det finns några anda alternativ än Radovac om man kör med smalrör?
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
Den vanliga kanalfläkten 100 mm finns i ca 70w utförande, den funkar oftast(alltid) och sen kan du
dra ner till 80mm kanal, då blir det både billigt och bra.
dra ner till 80mm kanal, då blir det både billigt och bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Pex-dimensionering av nytt vattenburet värmesystem
Värme allmänt -
Ventilationsfråga - fläkt, dimensionering
Ventilation -
Radonsug - Koppla avloppsrör till ventilationsfläkt!?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Dimensionering golvvärme garage - problem?
Värmepumpar -
Värma upp poolen med PEM-slinga under takpannorna - dimensionering?
Solceller, Solfångare, Solenergi