Byggahus.se

Radonmätningen klar

1. Q
    Medlem · Dalarna · 293 inlägg

quilding

Medlem
    Ja då fick vi resultaten från säsongens radonmätning. Lite sammanfattning först:

Soutteränghus från 1920 med självdrag och markradon. Förra vintern visade 2770 Bq/m3 (4780 nere, 760 uppe). Radonutredarna hittade dock några håligheter med upp till 34000 Bq/m3, men det är en annan historia.

Åtgärderna, till 100% utförda av mig själv, bestod av tätning av krympfogar mellan golv och sulor samt montering av radonsug. Radonsugen byggde jag av en Östberg IRE125 och diverse spirodelar. Körde med en 100 mm samt en 32 mm sugpunkt. Detta kommer att kompletteras med fler punkter till sommarn för att slippa köra fläkten på fullvarv. Under hela mätningen har jag haft en Safety Siren radonmonitor, beställd från USA för ca 1300:-.

Och resultatet då? 100 Bq/m3 årsmedelvärde (150 nere, 50 uppe). Detta kommer förmodligen att sänkas ytterligare då det fortfarande finns otätade fogar, samt att jag skall komplettera sugen. Radonmonitorn visade under denna långtidsmätning på nedervåningen 259 Bq/m3 så man kan väl säga att den visade hela 73% för mycket. Gammadata själva säger ju sig ha en osäkerhet på 40% så varför inte? Men nu har jag åtminstone ett skapligt riktvärde för min mätare.

Glad påsk på er!

2. J
    Medlem · örebro · 18 inlägg

jihhha

Medlem
    Suveränt!

Jag har ett hus från 40-talet (källare + två plan) med markradon som vi bott i i 11 år men inte gjort ngt åt. Gjorde en mätning för ca 5 år sedan som visade strax över godkänt värde men gjorde om den nu med resultat källare där sonen bor: 250, v-rum bottenplan 340 samt källare pannrum (med två gamla brunnar: 1540Bq/m3!
    Man blir ju livrädd o tror att man skall omgående dö i lungcancer!

Väldigt intresserad av vilka lösningar du gjort; tätningar men framför allt hur du gjorde din radon sug, gärna bilder om du har.

Tack på förhand!!
    /johan

3. Q
    Medlem · Dalarna · 293 inlägg

quilding

Medlem
    Ja det var ju lite av ett provisorium denna säsong bara för att se om det fungerade överhuvudtaget så det finns väl inga höjdarbilder att se. Nu har jag dessutom rivit sugen för att lägga golv, så ska jag göra en mer permanent lösning i sommar.

Jag gjorde ett 100mm hål i golvet ungefär i mitten av huset, grävde ur lite och skickade ner ett 100mm spiro. Eftersom jag har hiskelans lågt till tak (190 cm) så ville jag inte ha en massa 100mm rör tvärs över hallen. Därför fick sugpunkt nr 2 nöja sig med 32mm PVC tills vidare. Tror jag använder ett par 50mm sen när jag kompletterar det hela. Rören gick sedan samman till ett spiro 125 och ut genom ett fönster. Själva fläkten monterades på utsidan då jag noterade att radonhalten sjönk ytterligare 50% jämfört med att ha den på insidan. Troligen pga läckor på trycksidan. Rören på utsidan fick isoleras med ca 100mm mineralull för att inte få invändig kondens. Men detta berodde mest på den långa sträckan från fönstret till fläkten. I den slutgiltiga lösningen kommer fläkten att byggas in i ett litet hus på väggen och anslutas direkt med en 90-böj.

Angående tätningarna så har jag proppat ner bottningslist i de fogar som är på tok för breda och djupa för att bara täta. Sen har jag kört med primer och vanlig latexfog. Det rekommenderas polyuretanfogmassa egentligen, men det lyckades jag inte frambringa här i obygden. Avslutningsvis 50mm butylgummitape för mekaniskt skydd / ytterligare tätning. Småsprickor har jag helt enkelt tätat med primer och/eller golvfärg och sedan tape på det.

/Q

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.