Jag gjorde en radonmätning (långtidsmätning, 3 månader) med dessa resultat, ni som är insatta vad bör jag göra? Sovrummet med 260 bq/m3 tänker jag radontapet, årsmedel är ju bara 10 bq över kritiskgräns. Tack på förhand!

• Radonmätningsrapport för villa, uppvisar radongashalter i olika rum, med ett årsmedelvärde av 210 Bq/m³ och sovrumsvärde av 260 Bq/m³.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det hus?
Vad har ni för ventilation?
Kommer radonet från mark eller byggnadsmaterial?

Det enklaste och effektivaste är troligen att förbättra ventilationen.
Värdena är lite över gränsvärdena, men inte höga.
Om du är orolig, läs på om radon och riskerna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det kommer från blåbetong, i källaren var det bara 80 bq/m3. Vi har en paxfläkt i tvättstugan i källaren, en i badrummet på plan 1 och en i en liten toalett på plan 2.

BirgitS
Och hur stora är frånluftsflödena i de tre fläktarna?
Normen är att all luft i huset ska bytas ut på 2 timmar, med normal takhöjd innebär det 0,35 l/s och kvm.

Det är rätt vanligt att radontapet inte gör någon skillnad alls eftersom gasen går någon annan väg i stället.

Paxfläktar har effekt 95-110 m3/h, det är så svårt att skaffa sig en bild över den verkliga faran. Säljare menar ju på att en radonsug och allt var det är behövs, radon orsaker 100-tals lungcancer fall per år.

BirgitS
Nja, det där är väl luftflöden när fläkten inte är inkopplad på en kanal så man måste ju mäta för att se vad det blir i verkligheten.

Det är väl att de som under lång tid utsatte för halter över 1000 och samtidigt rökte som står för i stort sett alla de lungcancerfallen.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Jag hoppas att säljaren inte menade radonsug. Det använder man mot markradon, men här kommer radonet från byggmaterialet. Bättre ventilation är lösningen. Börja inte rök! Av 500 årliga lungcancerfall med anknytning till radon drabbar 90% rökare. Slutar man röka, även vid 50-årsåldern, minskar risken markant.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Och hur är tilluften?
Det handlar mer om att få in frisk luft och späda ut ev radon än att suga ut den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.