Byggahus.se

Radonläckage platta/grundmur i vägg - funkar min lösning?

  1. E
    Medlem · Järfälla · 399 inlägg

    ecb182

    Medlem
    Vi har bott mer än 10 år i vårt hus. När vi flyttade in var det gjort en radonmätning vilken visade på medelvärde 110 bq/m3. Det var lite mer i källaren (170) och mindre på entréplan och övervåning. Till saken hör att huset är ett 1,5 planshus byggt 1956 med källare samt en tillbyggnad på 65 kvadratmeter byggd 1986 som ligger i marknivå - en halvtrappa ner från det jag felaktigt kallar för entréplan.. men det har varit entre där en gång i tiden.

    Anyway, vid den tidigare mätningen hade man inte mätt i tillbyggnaden. Känns ganska rimligt då det innan vi flyttade in användes som hall/genomgångsrum/trapprum/mer hall/badrum. Efter några år och flera barn senare tröttnade vi dock på att så mycket av huset bestod av hallar och genomgångsrum. Vi byggde till vardagsrummet med 8 kvm och fick på så sätt möjlighet att öppna upp direkt från vardagsrum till hallen i tillbyggnaden. Och kunde omvandla genomgångsrum/trapprum/mer hall/badrum till ett sovrum/badrum/kontor/skafferi.

    Förra vintern fick jag för mig att göra en ny radonmätning. Beställde dosor till Källare/vardagsrum/sovrum öv/Sovrum tillbyggnad. Värdena i resten av huset var ungefär som tidigare. Men värdet i sovrummet i tillbyggnaden visade på 220 bq/m3. Inte alarmerande högt men känner mig inte bekväm med att låta det vara. En hel del funderande senare, och mätningar med nyinförskaffad egen radonmätare, har jag nu kommit fram till att problemet kommer från väggen mellan gamla huset och den tillbyggda delen. När jag pillade in mätaren under vår halvtrappa mellan hall och vardagsrum (tillslutet utrymme) fick jag ett värde på 2700 bq/m3.

    Har tänkt några dagar på hur jag kan fixa detta enklast. Inser att det blir svårt att täta mellan tillbyggnadens gjutna platta och originalhusets uppmurade källarvägg då detta utrymme är inuti en uppbyggd vägg mellan dessa utrymmen (tillbyggnaden har alltså en egen vägg "utanpå" originalhuset. Jag skulle kunna ventilera med fläkt genom halvtrappan men blir svårt att leda ut luften på något snyggt sätt eftersom det är på framsidan av huset.

    Nu har jag hittat att det i källaren finns ett igensatt fönster i källarväggen. Detta fönster vätter mot tillbyggnaden. Idag tog jag bort den skiva som man putsat på och kan då konstatera att själva fönstret sitter kvar i väggen. Men att på andra sidan fönstret är jag i tillbyggnadens vägg. Eftersom utsikten inte är den bästa var det nog ett vettigt beslut att sätta igen fönstret. I vilket fall kan jag se att i väggen har jag ett utrymme på cirka 7 cm mellan själva grundmuren och tillbyggnadens vägg. Det är ett relativt stort utrymme i väggen som jag har här. Ser inte ut att vara någon isolering i väggen (taket måste rimligen vara isolerat högre upp).

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Fönster i vägg.jpg


    Min teori är nu att i vår vinkällare/förråd ta upp ett hål till detta utrymme och sätta någon form av kanal till en kanalfläkt som får ventilera ut luften/radonet. Frågan är om detta skulle kunna fungera? Jag har ju inte någon möjlighet att kontrollera alla ställen som luft möjligen skulle kunna komma in till väggens utrymme, kanske finns det inte möjlighet till tillräckligt undertryck för att det ska fungera?
     
  2. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 918 inlägg

    blackarrow

    Elektroniktokig
    Om luften är stillastående behöver inte ett värde på 2700 vara så illa som det låter, men det är väl samtidigt skönt att hitta möjlig källa och att det bör att gå att lösa med lite ventilation och undertryck.

    Vad fanns i mätinstrumentets närhet?
    När vi flyttade till nuvarande hus mätte jag med en digital elektronisk radonmätare.
    I manualen stod det att den måste placeras på ett visst avstånd från golv och vägg för att visa rätt. Tror det var typ 1 meter. I ett rum i källaren mätte jag upp typ 200 direkt på golvet på ett ställer, annars bara ca 50. Misstänker en spricka i betonggolvet. Inget jag gjort något åt då värdet i rummet inte var högt i övrigt.
     
    • Laddar…
  3. E
    Medlem · Järfälla · 399 inlägg

    ecb182

    Medlem
    Mätvärdet på 2700 var när jag kilade in mätaren i en springa inne i vår tillslutna halvtrappa (efter att ha flyttat ett borttagbart trappsteg). Så luften var väldigt stillastående och mätningen var direkt på golvet. Utrymmet under halvtrappan har förbindelse med den vägg jag ser i fönstret på bilden jag visade. Jag är inte särskilt orolig för att det var just 2700 i det utrymmet men jag förstår nu att det är detta utrymme som är mitt problemområde i huset. Så tanken är att suga bort luft härifrån för att inte radongasen i utrymmet fortsätter att leta sig in i sovrummet.
     
    • Laddar…
  4. H
    Medlem · Uppsala · 588 inlägg

    henlin431

    Medlem
    Det negativa är det extrema värdet. Det positiva är den effekt du lär få av ditt förslag.

    I övrigt låter det rätt lågt med drygt 200 i resten av huset. Som du (och Black) nämner lär du bara få de där höga värdena om det är relativt stillastående luft. I annat fall hade huset i övrigt haft helt andra värden.

    Det går givetvis att borra upp ett hål eller använda någon ventil och sätta dit en steglös fläkt som du kan testa med. På så vis ser du vad för effekt du lär få med din lösning medan du skruvar upp/ner. Målet bör ju vara att bara ventilera med det tryck som behövs för att lösa problemet och inte mer. Det kan vara riskabelt att förändra klimatet i stängda utrymmen genom att dra in ny luft hela tiden som riskerar att kondensera. Att kolla med fuktmätare före och efter/ över tid kan vara en idé. Speciellt om det är utrymmen som är svårventilerade.

    Jag har mätt upp ungefär liknande värde som du men det var under en kort period i krypgrunden. Sen 1800 i garaget någon gång (vägg i vägg med huset). Där läckte det från betonggolvet och betongklacken tillhörande väggen. Blev stor påverkan i tvättstugan och delar av köket som fick en del av den luften från garaget (och även ett förråd).

    Ska man ändra flödet i hela huset krävs det givetvis lite tyngre utrustning men om du hittar ett slutet utrymme som du kanske kan täta ytterligare, och sen suga ur luft från så borde det ju gå alldeles utmärkt.

    Placering av radonmätare brukar vara 2 dm från tak, någon meter från dörröppningar och fönster. Nån meter från golvet. Jag hittade en del instruktioner för de mätare man beställer hem och skickar in, när vi höll på med radonjobb hemma. Följde man alla regler om avstånd fanns det knappt lämpliga ytor att använda. Under mätperioden hängde det mätare här hemma på diverse olika ställen nära skallen. :)

    De mätare jag köpte för eget bruk under arbetets gång har skruvbart fäste för vägg/tak. Men dessa hänger jag i snöre, 2 dm från taket. Gäller ju att hänga dom på samma sätt som mätarna man skickar in så man inte mäter äpplen med päron.

    I krypgrunden kör jag två 2 paxfläktar på 7w styck. Dessa två skapar undersug under byggplast i ett 200 m2 stort utrymme. Fläktarna är igång året runt. Jag tror att du kan börja med en sådan fläkt och få effekt direkt. Nu ser jag ingen ritning men om det går att sätta 2 ventiler i mellanutrymmet så att utrymmet kan fläktas ur naturligt kan även det fungera för att ta bort det allra värsta, utan att använda fläktar.

    Jag började med billiga fläktar från Biltema för att testa teorin. Därefter bytte jag när byggde ihop slutlösningen. De billigare höll inte i lagren över tid.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.