Byggahus.se

Radon sanering + fukt via dränering

1. P
    Trädgårdsfixare · Mölndal · 7 inlägg

Poolmanna

Trädgårdsfixare
    Vi har förhöjda värden av radon i vårt suterränghus (byggt i bergig slänt 1947, dränerat 2011). När jag satte några billiga rörfläktar på dräneringens rensbrunnar runt huset minskade radonvärdet med 70 %. På radonmätaren ser man också att fukten i källaren minskar rejält, vilket känns väldigt bra då vi har kontor, gästrum och badrum i källarplan.

Rörfläktarna måste dra väl ut fuktig luft + radon via dräneringen?

Denna enkla test med några rörfläktar på dräneringen känns nästan för bra, minskat radon och torr skön luft i källaren.

Hur funkar denna lösning på sommaren? Finns det någon uppenbar risk för problem?

2. D
    Medlem · Södertörn · 588 inlägg

datja

Medlem
    Lösningen som du har gjort är tämligen lik den man brukar göra i krypgrunder med markradon. Jag hade en liknande situation men satte min fläkt i ett rör som kopplades till krypgrundsventilerna. Även för mig blev det mindre marklukt inomhus. Har funkat bra i snart 10 år.

• Laddar…
  3. P
    Medlem · Uppsala · 9 inlägg

portugalhenrik

Medlem
    Är precis i görningen med samma lösning. Har haft en fläkt på prov från radonfirma och det gav gott resultat.

Vad har du valt för fläktar? Jag överväger en lite mer permanent installation, men har svårt bara att hitta en övergång från 110mm avloppsrör till 125 kanalfläkt.

4. P
    Trädgårdsfixare · Mölndal · 7 inlägg

Poolmanna

Trädgårdsfixare
    Jag har använt billiga 199 kr 100 mm 14 w rörfläktar från biltema som ja stoppa i vita ventilationsrör och då passa de perfekt i de 110 mm Orange dränering. Sen satte jag böjar så att det inte regnar ner i dom.

Vi hade en radonmätarkille här förra veckan som bekräftade att det är precis vad de gör fast med högre kvalité på fläktar samt snyggare rör. Han tyckte även vi skulle täta runt alla rör i källaren med mjukfog.

Vi inväntar offerten och sen får vi ta beslutet om vi fixar permanent installation på egen hand med hjälp av elektriker eller om de får göra jobbet. Det lär var stor skillnad i pris.

5. P

portugalhenrik

Medlem
    Ja skillnad i pris är definitivt att räkna med. Jag har fått offert på >22kkr för en fläkt i en låda. :dizzy:

Jag väljer mellan lite olika kanalfläktar från Östberg eller Sileo125 och siktar nog på en som kan regleras elektroniskt (EC) för en förhoppningsvis effektiv och driftsäker installation i någon liten låda utmed husgrunden.

Jämfört med installationskostnaden för en radonbrunn eller för den offererade installationen känns allt billigt, även med elektriker för fast installation.

6. D

datja

Medlem
    Min lösning var att jag stoppade in biltemas 100 mm-dränageslangar i 2 krypgrundsventiler (vår grund har två fack), skarvade på 100 spirorör och tätade omkring. Dessa båda 100-rör gick ihop i ett 125-rör i vilket jag satte en Östberg med likströmsdrivning så att jag lätt kunde reglera ner varvtalet.

7. Hawthorne
    Medlem · 2 inlägg

Hawthorne

Medlem
  8. S
    Medlem · Värmland · 437 inlägg

salkin85

Medlem
    Kan inte nån som gjort det här länka till fläktarna som köpts ?

9. D

datja

Medlem
  10. P

portugalhenrik

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.