Hej,

Vi har nyss skrivit på kontrakt för ett hus från 30-talet med besiktningsvillkor som löper fram till siste oktober. I detta hus finns en oinredd, oventilerad, fuktig källare. Jag har frågat mäklaren och säljaren om radon specifikt, och de har sagt att de inte har några misstankar om radon. Besiktningsmannen har bekräftat att det inte är någon blåbetong. Någon radonmätning har inte gjorts.

Vårt överenskomna pris är således för både oss och säljaren utan tanke på radon.

Jag har satt en Airthings i källaren som mäter bl.a radon (och enligt alla inlägg jag sett på Byggahus så ska den dessutom vara väldigt noggrann. Nu visar den på runt 400-600 Bq/m^3 i källaren.

Nu till mina frågor. Som jag förstått det finns det inget tvång för en fastighetsägare att mäta radonet. Nu verkar det ju däremot som det kan finnas skäl till mätning.

Vad är rimliga alternativ till säljaren?

Ett som jag själv funderat på är att kräva en mätning på varje våningsplan, antingen 7 dagar eller 2 månader.
Om värdet understiger 200Bq så står vi för mätningen. Om mätningen överstiger så tänker jag att säljaren bör stå för någon del av kostnaden för åtgärd. Är detta rimligt? Vi har sagt att vi såklart skulle kunna stå för det fysiska åtgärdandet isåfall.

Alternativet för säljaren är ju att gå ut på marknaden igen och då behöva berätta att huset har radonproblem. För att huset ska bli attraktivt igen så måste ju då säljaren antingen gå ner i pris ändå eller åtgärda problemet alltjämt. Så tänker att det är både i vårt och säljarens intresse att avhjälpa felet.

Eller gör jag en för stor sak av det? Ska jag bara slänga på en till-luft och frånluftsfläkt i källaren och hoppas det löser sig?

Redigerat:
S
Du kan absolut inte kräva något från säljaren. Gör en långtidsmätning över eldningsperioden och sen agerar du efter det.

• Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag antar att ni har en öppen besiktningsklausul i kontraktet?
Ni kan prova att förhandla om ni vill, men om jag vore säljare så skulle jag vara skeptisk till mer än möjligen en liten sänkning.

Då källare inte är boarea så skulle jag inte ens se det som ett fel och jag ser inte att säljaren måste upplysa andra spekulanter om det vid en nyförsäljning.

Om det inte är radon i byggmaterialet så är det väl marknaden. Ventilation brukar lösa det radonproblem.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
S
Och varför ska säljaren gå ut på marknaden igen? Ni har väl köpt huset?

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag antar att ni har en öppen besiktningsklausul i kontraktet?
Ni kan prova att förhandla om ni vill, men om jag vore säljare så skulle jag vara skeptisk till mer än möjligen en liten sänkning.

Då källare inte är boarea så skulle jag inte ens se det som ett fel och jag ser inte att säljaren måste upplysa andra spekulanter om det vid en nyförsäljning.

Om det inte är radon i byggmaterialet så är det väl marknaden. Ventilation brukar lösa det radonproblem.
Ja, vi har en öppen klausul, vi kan backa fram till siste oktober.

Vi är förhållandevis säkra på att det måste vara marken, tänker vi kan lita på besiktningsmannen.

Vad skulle något sådant kosta? Är det bara 10000 så är det såklart inget vi kommer tjata så mycket om.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Och varför ska säljaren gå ut på marknaden igen? Ni har väl köpt huset?
Jag ser nu att biten om att vi har tre veckor på oss för olika besiktningsåtgärder fallit bort från mitt inlägg. Annars hade det såklart varit både omöjligt och fel att försöka få säljaren att göra något åt det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag skulle dragit mig ur affären.

Markradon är inget kul och finns det radon i källare finns det även i våningsplan högre upp.

Ventilation visst, men det kräver fläktar och att bygga in en evakueringslösning

Psykologiskt är det inte heller kul att bo i om ni inte ändå räknar med att falla ifrån de närmaste 10 åren

B Boende45 skrev:
Jag skulle dragit mig ur affären.

Markradon är inget kul och finns det radon i källare finns det även i våningsplan högre upp.

Ventilation visst, men det kräver fläktar och att bygga in en evakueringslösning

Psykologiskt är det inte heller kul att bo i om ni inte ändå räknar med att falla ifrån de närmaste 10 åren
Nja, Radon är en väldigt flyktig gas så den ventileras relativt lätt bort. Vi har ett tvåplanshus + källare och har <50 på boendeplanen men 200-400 i källaren. Håller på med radonåtgärder nu och det behöver inte vara så dyrt om det bara kommer från marken.

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
J jhall skrev:
Nja, Radon är en väldigt flyktig gas så den ventileras relativt lätt bort. Vi har ett tvåplanshus + källare och har <50 på boendeplanen men 200-400 i källaren. Håller på med radonåtgärder nu och det behöver inte vara så dyrt om det bara kommer från marken.
Vad för åtgärder har ni tagit? Har ni sett några resultat än? Vad har ni spenderat/beräknar behöva spendera?

S
200 är väl för rum man vistas ofta och mycket i? Det gör ju ingen skada om det är över 200 i ett utrymme man inte vistas i långa perioder? Du sa att det var en fuktig källare, då kanske ni borde dränera och då kan man passa på att montera en fläkt så det blir lite undertryck.
Jag sänkte radon från ca 1600 till 300 i min källare med några tuber multibond, lite dräneringsrör, en fläkt och 4 säckar betong.

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
cirka 50 tusen för en radonsug och tre sugpunkter har jag hört pris på. Går nog att bygga billigare än så också.

A Auxilium skrev:
Vad för åtgärder har ni tagit? Har ni sett några resultat än? Vad har ni spenderat/beräknar behöva spendera?
Jag har lagt ner ett "sugrör" under betongplattan i källaren och kopplat till en utsugsfläkt. Tanken är att skapa ett lätt vakuum under plattan och få radonet att hitta ut den vägen istället. Är inte klar med åtgärden än så jag kan inte säga hur det fungerar.

I övrigt har jag tätat sprickor/hål i betongväggarna, satt in en frånluftsfläkt och tagit hål för tillluft. Man vill inte skapa undertryck i källaren så man suger in radonet i huset.

Kostnadsmässigt är det inte mycket det handlar om, radonfläkten är en vanlig kanalfläkt och röret är vanligt dräneringsrör. Det är rätt mycket jobb och skitigt som fan att ta hål i golvet dock.

Har också köpt en Airthings view plus för att spåra nivåerna och se vilken åtgärd som ger resultat.

Som sagt, vad betyder besiktningsvillkoret? Radon i ett utrymme som inte är boarea kan väl knappast klassas som fel? Dvs. du behöver mäta på övriga våningar för att kunna säga något i frågan öht. tänker jag. Känns som ett generöst villkor om ni kan avbryta affären för detta.

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Fairlane
K Kallens skrev:
Som sagt, vad betyder besiktningsvillkoret? Radon i ett utrymme som inte är boarea kan väl knappast klassas som fel? Dvs. du behöver mäta på övriga våningar för att kunna säga något i frågan öht. tänker jag. Känns som ett generöst villkor om ni kan avbryta affären för detta.
Det är väl en standardklausul, dvs man har rätt att hoppa av efter besiktning. Man behöver inte hitta något fel

Ok, ja är det inga konsekvenser att avstå så är det ju något att fundera på.

Då får man ju fundera på vilka alternativen är. Andra hus som sannolikt är bättre/billigare etc.? Det är ju få hus som är felfria/perfekta, särskilt om de är gamla.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.