Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Radon 900bq/m3 kan detta vara möjligt?

1. M
    Medlem · 1 inlägg

Maanda

Medlem
    Hej alla kloka.
    Som två totala blåbär ger vi ut oss i husköpardjungel... så min första fråga är: kan en sådant hus vara möjligt att sanera med normala fläktar?
    Stumme i huset är av blåbetong

Tack på förhand

2. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 14 877 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Välkommen till forumet!

Svårt att säga. Det är väldigt höga värden men samtidigt en korttidsmätning och du vet inte hur dosorna var placerade. Det är för övrigt anmärkningsvärt att man inte har placerat någon dosa i ett sovrum. Frågan är också om allt kommer från blåbetongen eller om det också är markradon.

Om inte huset har andra kvaliteter som väger väldigt tungt hade jag nog gått vidare till något annat.

3. Fulkemisten
    Husägare · 2 016 inlägg
    Det där är ju dessutom ett beräknat värde. Vanligtvis gör man en långtidsmätning under eldningssäsong och den beräknas även den. Dosorna kommer ju bara att få en viss mängd exponering för sönderfall av radondöttrar. De är inte smarta på något sätt utan man måste sedan utifrån flera parametrar räkna ut ett årsmedelvärde. Det är viktigt hur dosorna varit placerade (i förhållande till väggar, tak, fönster, don osv) och hur länge de stått framme. En faktor som de också tar med i beräkningen vid långtidsmätning är vilken typ av ventilation huset har (det är inte angivet här). Felmarginalen är som redan påpekat enorm. Värdet kan säkert vara en tredjedel men lika gärna tre gånger så högt. Som @tommib skriver så skulle jag leta vidare...

• Laddar…
  4. V
    Medlem · Örebro · 343 inlägg

videopac

Medlem
    Man kan nog lugnt räkna med att få installera mekanisk till- och frånluft för att få ner radonhalten. Det kommer att innebära högre uppvärmningskostnader. Åtminstone en del av radonen torde komma från blåbetongen, men om det visar sig att det inte gör det så blir det både billigare och enklare att åtgärda. Men bäst är nog att ta höjd för det dyrare alternativet.

5. D
    Medlem · 398 inlägg

daVinci

Medlem
    Jag har haft ett blåbetonghus. Det hade mekanisk ventilation (och värmeväxlare). Luften byttes varannan timme. Så radonet ventilerades ut innan det sönderföll. (Halveringstiden är knappt 4 dagar om jag inte minns fel). Radonmätningarna hamnade under gränsvärdet. Så ventilation löser problemet med blåbetong. Markradon kan vara knöligare. Men då kan man lägga in ventilerade golv. Kostar ca 1500/kvm.

Men som nämnt är det viktigt att mätdosorna placeras rätt. (En bekant hängde de på väggen. Och höll på svimma när han såg resultatet). Det skall vara mitt i rummet. De kan eventuellt ha varit olyckligt placerade i den här mätningen.

Värmeväxlaren var bra. Jag hade låga uppvärmningskostnader. Det finns en kostnad i att installera ventilationen. Det måste läggas på priset.

Ytterligare möjliga åtgärder är att sätta gastäta tapeter på ytterväggarna. Då kommer gasen inte in i bostaden utan diffunderar ut.

6. G
    Medlem · 35 inlägg

guld-ivar

Medlem
    Man kan inte ventilera ut radonet innan det sönderfaller. Man kan ventilera ut radonet så att koncentrationen blir tillräckligt låg för att få en acceptabel strålningsnivå.

Sönderfallet sker kontinueligt och slumpmässigt .

Det här var ett besserwissweraktigt och kanske onödigt inlägg för slutsatsen håller.
    Ventilation kan fungera men ibland behövs det ytterligare åtgärder

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.