Hej
Jag ska anlägga en rektangulär inhägnad odling i ett hörn av trädgården där det idag ligger en gammal stemlagd uteplats (som ska flyttas) och gräsmatta. Det sluttar litegrann men går att jämna ut ganska lätt.

Tanken från början var att lägga markduk i botten som ska täckas med träflis, och bygga en ram av slipers (160x200 mm) som dels ser till att flisen håller sig på plats, dels agerar fäste för stolpar hela vägen runt. Mellan stolparna ska det vara armeringsnät.

Slipers är dock ohemult dyra, har jag upptäckt. Så min fråga är om det finns ett billigare alternativ till att förankra stolparna och skapa en sarg för flisen? Hur skulle ni ha gjort?

Marken är ca 30 cm jord och därunder är det fyllnadsmassor - makadam, sand, jord och allsköns stenar. Det går att slå ned t ex stolpspjut utan problem men jag är rädd att det inte blir tillräckligt stabilt och rakt.

Vet inte hur det är nu men förr var slipers fulla av gifter och bör inte användas om man odlar mat iaf...

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
K
Om det ska stolpar i alla fyra hörn, så duger nog stolpspjut gott. Givet att du tänkt ha någon form överliggare? För rådjur kan lätt hoppa över staketet (givet att du inte tänkte göra det 2m högt). Och vore ju inte så schysst med vasst armeringsnät överst då…

K kniv skrev:
Om det ska stolpar i alla fyra hörn, så duger nog stolpspjut gott. Givet att du tänkt ha någon form överliggare? För rådjur kan lätt hoppa över staketet (givet att du inte tänkte göra det 2m högt). Och vore ju inte så schysst med vasst armeringsnät överst då…
Ja det ska vara stolpar med drygt en meters mellanrum runt hela. Och överliggare på ca 180 cm höjd.

K
Då kommer ju stolpspjut duga gott! Eftersom det är nät mellan så finns det ju ingen vindlast att tala om

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.