Byggahus.se

Rådjuren massakrerar mina rabarber - vad göra?

1. elektronikfreak
    Medlem Nivå 3
    Jag vet ärligt talat inte vad rådjuren gör med mina rabarber men plötsligt en dag när jag kommer ut så är de totalförstörda. Antingen så gillar rådjuren att gnida sina horn mot dom så vårdslöst så att rabarberna blir totalförstörda. Mindre troligt är att rådjuren är så törstiga så att de är ute efter vätskan i dom. Men eftersom rabarberna inte ser ut som om de blivit uppätna utan bara massakrerade så gissar jag på det första alternativet.

Är även med om att exakt samma sak händer med mina vinbärsbuskar. Men där är ju stammarna betydligt kraftigare och segare så där brukar inte skadan bli så stor.

Någon som varit med om något liknande?

Bilden är från förra sommaren INNAN rabarberna blev massakrerade.

STÖRRE BILD

2. A
    Medlem Nivå 1
    Bockar kan gå på allt buskage eller småträd för att gnida hornen mot.
    Fick förra året i April en vinbärsbuske bort stångad, kvar återstod bara en stubbe.

3. elektronikfreak
    Medlem Nivå 3
    Så du har också varit med om att rådjursbockarna går och skrubbar sina horn mot vinbärsplantorna? Det är ju också bra märkligt att de just ska välja just vinbärsplantor och rabarber när hela min fastighet består av mängder med andra växter och träslag. Rådjursbockarna kunde väl lika väl ta ekarna därför ekarna lär ju inte ta någon skada i första taget.

• Laddar…
  4. K
    Medlem Nivå 5
    Börja odla vitlök. Den ger dom sig inte på. Har gett upp allt annat.

5. G
    Medlem Nivå 1
    Rådjursstek med rabarber gele ?

6. K
    Medlem Nivå 5
    Det är det vitlöken är till för ;)

7. Tillhavochland
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Testa blodmjöl!
    Vi har behandlat vår trädgård med ett blodmjölspreparat som heter Gyllebo plantskydd från Weibulls, blandas med vatten och appliceras på växer.
    Vi har inte fått några tulpaner uppätna i år men grannen har fått påhälsning.

• Laddar…
  8. J
    Medlem Nivå 6
    En del har fårull strategiskt placerat, men skyddar det verkligen?

9. J
    Medlem Nivå 8
    Fått lära mig att människohår ska vara effektivast. Åk till frisören och fyll några nylonstrumpor. Låt dom ligga i blöt lite och häng sen upp dom där rådjuren brukar gå.

• Laddar…
  10. J
    Medlem Nivå 8
    Tricogarden har funkat (knock, knock, knock) rätt bra för vår del. Det är väl i princip fårtalg. Brukar bättra på med citronskal/saft (mot katterna) och funderar på att även lägga till chili.

11. Mazen
    Medlem · Nivå 14
  12. B
    Medlem Nivå 1
    Tyvärr - rådjuren äter upp blasten på vitlöken !!!!

13. Darling McFluff
    Medlem · Nivå 9
    Två alternativ finns som är effektiva.

1. Hägna in det du vill skydda, det ska inte vara något lågt staket, det ska vara höööögt.

2. Skjut fienden.

14. Duttarmajster
    Medlem · Nivå 5
    Rådjur har gnidigt ihjäl en av våra korallkorneller i en häck mot en granne. Efter vi satte upp ett vanligt villastängsel så slutade rådjuren gå över vår tomt, inte för att dom inte kan hoppa över stängslet utan för dom är så lata så dom går hellre runt vår tomt nu, oväntad bonus - då stängslet sattes upp för att hålla barnen på tomten :)

Innan stängslet åkte upp så hade rådjuren också ihjäl två nyplanterade vinbärsbuskar.

• Laddar…
  15. GRS
    Medlem Nivå 1
    Jag brukar skjuta rådjuren, det är ett alternativ som fungerar. Jagar du inte själv så fråga om hjälp (tror inte det blir så svårt med den saken)