Jag fick för mig att koppla in hemmabioreceiverns fm-antennuttag till fm-kontakten i vägguttaget. Inga kanaler. Nån som vet hur och om tele2 sänder nåt fm längre?
Jag googlade men hittar inte mycket om radio, det jag hittade var att must-carry tv-kanalerna numera endast sänds digitalt av tele2 och därmed kräver digital mottagare.
Jag har väldigt dålig mottagning med lös antenn så tänkte se om det erbjuds nåt i väggen.

/Höghus

Jag provade nu även att koppla in tevens antennuttag till vägguttaget och göra en kanalsökning. Hittade 0 tv-kanaler, varken digitala eller analoga, och inga radiokanaler.
Teven är ca 13 år, är det andra standarder numera på dvb-c som min tv inte klarar av?
Eller är det dags att felanmäla?

/Höghus

Lite oklart, är det ett kabeltv-nät ni har eller är det en vanlig centralantennanläggning?

Tele2 eller andra kabeloperatörer har väl aldrig distribuerat FM-radio i sina nät. Finns radio i uttaget så är det från tidgare installationer.

TV-sändningar i marknätet går idag via DVB-T2, kanske har din tv inte denna standard?

E etompau skrev:
Lite oklart, är det ett kabeltv-nät ni har eller är det en vanlig centralantennanläggning?

Tele2 eller andra kabeloperatörer har väl aldrig distribuerat FM-radio i sina nät. Finns radio i uttaget så är det från tidgare installationer.

TV-sändningar i marknätet går idag via DVB-T2, kanske har din tv inte denna standard?
Det är kabeltevenät, tror det var Stjärntv från början, sedan Comhem och nu Tele2.
Det har tidigare varit fm-sändningar, det låg några sparade fm-kanaler i recievern.
Väggdosa med tre uttag, ett kopplat till Tivoboxen, ett TV och ett Radiouttag.

Det är inga mark-tvkanaler inblandade här.

/Höghus

FM-kanalerna försvann från mitt comhem/tele2-nät för några år sedan, enligt supporten tog/tar de successivt bort det för att frigöra det frekvensbandet till annat.

T TowaTei skrev:
FM-kanalerna försvann från mitt comhem/tele2-nät för några år sedan, enligt supporten tog/tar de successivt bort det för att frigöra det frekvensbandet till annat.
Ok, surt. Bara att inse att man är en stofil.
Får bli en krångligare lösning helt enkelt.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Ok, surt. Bara att inse att man är en stofil.
Får bli en krångligare lösning helt enkelt.

/Höghus
Ja, jag letade fram någon gammal antenn ur gömmorna och gömde bakom skåpet.

Jag kom på att jag har internetradio i receivern. Tyvärr hade gratistjänsten Yamaha en gång valde numera blivit en betaltjänst. Men jag betalade några kronor och sedan kom det igång. Fortfarande lite bökigare än jag ville ha det, så jag provade igen med extern antenn på väggen. Helt omöjligt att få vettig signal.
Tills jag spikade upp den utomhus med en snygg ögla på ena benet!
Då började FM funka, tom i stereo och RDS, äntligen!

/Höghus

Rå betongtak, strukturerad vägg, löst hängande kabel, dörrkarm på underkant av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radio gränssnitt på skärm visar FM-station, låt av 3 Doors Down.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
N
E etompau skrev:

Vissa av de marksända kanalerna använder DVB-T2 men många även DVB-T. SVT t.ex. använder DVB-T.
Däremot är MPEG-2 helt borta och ersatt av MPEG-4.

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Höghus Höghus skrev:
Jag fick för mig att koppla in hemmabioreceiverns fm-antennuttag till fm-kontakten i vägguttaget. Inga kanaler. Nån som vet hur och om tele2 sänder nåt fm längre?
Jag googlade men hittar inte mycket om radio, det jag hittade var att must-carry tv-kanalerna numera endast sänds digitalt av tele2 och därmed kräver digital mottagare.
Jag har väldigt dålig mottagning med lös antenn så tänkte se om det erbjuds nåt i väggen.

/Höghus
Utan att nu läst allt och är gammal tråd.

Men fd Comhem hade FM radio som dem lade ner när analog tv släcktes.

Enda tipset jag kan ge att modifiera en inomhusantenn som menar till tv så den passar uttaget på din radio. Då får du bra mottagning. Finns även utomhusantenner som menade till fm.

Är det utländska kanaler du vill ha får du nog nöja dig med nätradio alternativt parabol för ja där finns radiokanaler och de flesta sänder tom okodat och vissa tom med bättre ljud än FM.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Utan att nu läst allt och är gammal tråd.

Men fd Comhem hade FM radio som dem lade ner när analog tv släcktes.

Enda tipset jag kan ge att modifiera en inomhusantenn som menar till tv så den passar uttaget på din radio. Då får du bra mottagning. Finns även utomhusantenner som menade till fm.

Är det utländska kanaler du vill ha får du nog nöja dig med nätradio alternativt parabol för ja där finns radiokanaler och de flesta sänder tom okodat och vissa tom med bättre ljud än FM.
Lösningen var en FM-antenn som monterades utomhus över balkongdörren med en liten tjusig böj på ena halvan.
Tydligen dämpar väggarna väldigt mycket.

/Höghus

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu
Höghus Höghus skrev:
Lösningen var en FM-antenn som monterades utomhus över balkongdörren med en liten tjusig böj på ena halvan.
Tydligen dämpar väggarna väldigt mycket.

/Höghus
Yes såg nu att du löst problemet.
Det var ju smart gjort att dra den utomhus!

Jodå betong dämpar signal.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag provade nu även att koppla in tevens antennuttag till vägguttaget och göra en kanalsökning. Hittade 0 tv-kanaler, varken digitala eller analoga, och inga radiokanaler.
Teven är ca 13 år, är det andra standarder numera på dvb-c som min tv inte klarar av?
Eller är det dags att felanmäla?

/Höghus
Sen uppdatering på denna som jag glömt av, Tele2 skickar fritt ut SVT1, 2, Kunskapskanalen, SVT24, TV4 och nån öppen kanal i kabeltv-nätet, DVB-C. Tricket var att koda in rätt frekvens för kanalsökningen, 362MHz, då hittades de.
Och radiokanaler är skrotade sedan länge som redan konstaterats.

/Höghus

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N
Jag hjälpte min mor som flyttat till ny lägenhet nyligen att koppla in TV:n.
I den nya lgh är det Tele2 som äger kabelnätet.
Ett drygt tiotal TV-kanaler ingår gratis men även SR P1, P2, P3 och Sisu samt ett antal andra radiokanaler som BBC World vilket faktiskt förvånade mig. Dessa sänds ju då digitalt via DVB-C.
Antar att det är hyresvärden som avgör (och troligen betalar för) vilka kanaler som skall erbjudas gratis.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Antar att det är hyresvärden som avgör (och troligen betalar för) vilka kanaler som skall erbjudas gratis.
Det är det i många fall när det gäller kabeltv. Kommer ihåg när dessa redan på analoga tiden kodade alla kanaler förutom svt och tv4. Så det krävdes en box decoder hette det på den tiden.

Bolaget hette kabelvision den tiden döpte om detta till kodarvision 😂

Men men här startade mitt intresse för elektronik, sattelit tv och gratis tv.
Det som är sorgligt att de i flesta fall blev en norm med ett program och ett abbonemang per enhet. Som digital tv blev i Sverige och dagens streaming, vill man ha mer enheter får man betala mer.

Tyskar, Engelsmänn, Finnar etc finns gratis tv och företta Stjärn tv och UPC hade det bästa systemet en betalning och alla kanalerna i varje tv utan boxar, ca moduler och annat trams...

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.