Byggahus.se

Radio/TV uttag, är inte det utdött?

1. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    Jag tror det dröjer innan de stora tv-tillverkarna byter ut antenn uttaget mot ett nätverksuttag.... Då man skulle tappa valdigt stor del av köparna.... Du skulle inte kunna sälja tv´n till någon som bor i ett hus byggt med 2012 eller tidigare års standard.... Det verkar vara väldigt korkat...

Att inte installera tv-uttag när man bygger nytt känns väldigt dumsnålt.... Det är inte det dyra med husbygget....
    Dessutom så blir det väldigt jobbigt att titta på tv.... eftersom i stort sett inga tv-apparater tar emot tv-signaler via Ehternet.....
    Men visst Man gör som man vill när man bygger sitt eget hus. Men jag skulle inte binda upp mig i ett hörn....

2. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Kanske kostar ett par tusen att installera vid nybygge. Vid försäljning kan ju avsaknaden av TV uttag kanske inte göra huset osäljbart men det tappar kanske 20-100k i värde.

3. A
    Medlem · Stockholm · 6 955 inlägg

Andy78

Medlem
    Vi kör fiber in i kåken med iptelefoni m.m. samma leverantör leverar tv, dock så är det coax upp i lägenheten, dvs inga boxar krävs för uttagen, bara om man vill ha ett abonnemang med fler.

Den helt klart bästa lösningen.
    Varför krångla till det?

4. bjolo360
    Medlem · Sörmland · 575 inlägg

bjolo360

Medlem
    När vi sålde vårt hus med s.k. triple play (tv, telefoni, bredband via fiber) så var det ett försäljningsargument som mäklaren tryckte ganska hårt på (modernt system) Tre små boxar följde med som man behövde sätta där man hade tv. Men setopboxarna kommer inte behövas framöver.

5. T
    Medlem · Jönköping · 65 inlägg

Trhuster

Medlem
    Nu vet jag inte exakt vilka hd-sändningar du pratar om men Telias HD kanaler sänder med konstant bitrate, så det är ca 8Mbit oavsett content.

6. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem
    Att utvecklingen går mot ip baserad TV är ju iofs helt klart. Själv funderar jag på när jag kommer skippa Canal Digital och Boxer och bara köra Netflix, HBO, Viaplay etc. Blir det i år eller drar jag ut till 2014? Om inte för annat skulle nog priset bli lägre.

Det senaste jag sett (från en Alcatel / Lucent presentation om IPTV) var att SDTV nu klarar sig på 1-1.5 Mbps, 720p 2-3Mbps och 1080p mellan 6-8Mbps. Om 5 år kommer man även klara UHDTV (4k och 8k) med mellan 5 och 8 Mbps.

Det sagt, så hade jag följt rådet ovan. Dra med en coax till ett dubbelt nätverksuttag så har du alla möjligheter. Se bara till att det blir draget som stjärnnät precis som nätverket och inte "daisy chain" i rad som vanligt.

• Laddar…
  7. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Jag är nyfiken på vilka kompressionstekniker som gör att det ska gå att se tex 720p/1080P med 2-3/6-8Mb/s.
    I dagsläget ger väl
    BD 25-30
    CanalDigitalSatHD 16
    CanalDigitalSatSD 8
    BoxerSD/HD 3/6
    TeliaHD 8

Man behöver inte vara alltför närsynt för att se den skillnaden som bitraten ger, iaf på en skärm på 50-60"

8. TLovskog

TLovskog

Medlem
    Vet faktiskt inte. Fokus på seminariet var UHDTV och där ser det väl ut som om man skall använda HEVC som lär vara 2 till 2.5 gånger så effektivt som H.264 AVC, enligt en annan presentation (Tandberg)

Ingen tvekan om att man skulle se skillnad mellan högre och lägre bittrare. Jag ser själv stor skillnad vid sport mellan vår satellit mottagning via Canal Digital och Boxer hemma.

Dock inte heller någon tvekan om att utvecklingen här har gått framåt, och kommer så fortsätta.

Tyvärr ett ämne som jag följer väldigt lätt och ytligt, så jag har inga djupare kunskaper.

9. O

Odjuret

Bannad
    Har svårt att yttra mig huruvuda det går mit Ip-baserad tv eller inte men ser inte riktigt vad det skulle göra för skillnad för mig som vanlig tv-tittare.... Men jag hänger inte riktigt med på vad det är du skall byta ut mot olika film tjänster... är det filmkanalerna so skall bytas ut så är det nog ganska vettigt, men det går inte att säga att dessa filmtjänster ersätter alla kanaler på tv´n..

10. Realdoolar
    Medlem · Stockholm · 383 inlägg

Realdoolar

Medlem
    Nåväl, må så vara. Du har ju rätt i detta angående bandbredden, I stand corrected. Men du förstår säkert att mitt argument är väldigt gångbart för alla dem kunder som idag har DSL-uppkopplingar. Jag vet att det inte är ett påhitt, jag har pratat med ett flertal DSLkunder till BBB och Telia som inte ens kan ha mer än en box.

Det ändrar inte faktum. IPtv är ett oflexibelt påhitt från operatörernas sida som i min mening på inte sätt kommer brukaren till gagn, utan mest syftar till att ge operatören mer kontroll och en billigare distribution.

Jag har en 1.0mm koax in i kåken från Comhem. I denna kabel kan jag få 200/10mbit. Jag kan tanka för fulla muggar och samtidigt kan jag i min Humaxbox från 2007-2008 spela in två HD-kanaler samtidigt som jag tittar på en tredje. Samtidigt kan frugan titta på en fjärde kanal uppe i sovrummet, och så vidare och vidare.

Guuuuu vad gammeldags, helt omodernt ju! Jag måste nog vara en såndär bakåtsträvande, fundamentalistisk koax-taliban.

Jag tror IPTV-leverantörerna som överhuvudtaget erbjuder en inspelningsbar box kan räknas på en hand. Det går ju att streeeema istället för bara 10kr/avsnitt.

Vad gäller viaplay minns säkert den fotbollsintresserade en stor final som livestreeeeeeemades. Dem som hade viaplay fick aldrig se klart matchen, varför? Ja det överlåter jag till er att gissa, kanske var det en bakåtsträvande koaxtaliban som saboterade sändningen? ;)

Data-trafik och ström i mindre skala via cat-kablar finns redan, det kallas POE. Att sedan få alla tjänsteleverantörer och tv-tillverkare att enas om en standard kan nog bli svårt. Så innan vi ser en totallösning med allt via en kabel, det kommer nog dröja.

Nääää, skulle jag bygga nytt idag skulle jag fortfarande lägga koax i stjärna.

• Laddar…
  11. Realdoolar
    Medlem · Stockholm · 383 inlägg

Realdoolar

Medlem
    Förlåt för mina milslånga poster, men jag tycker bara frågan är högintressant. Och jag har kommer nog aldrig byta åsikt i frågan. Ska nog ta paus från denna tråden :)

12. TLovskog

TLovskog

Medlem
    Då skall jag försöka vara lite tydligare. Idag har vi 5 TV apparater med Boxer abonnemang och Canal Digital i TV rummet (Projektor och TV). I princip ingen tittar längre på TV i form av den utsända oflexibla tablåbaserade typen.

Ungarna tittar mest på SVT Play och alla andra play kanaler, YouTube, etc. Frun och jag tittar mest på Viaplay, Netflix, HBO, etc. Antingen på telefoner, iPads eller uppkopplat mot TV/Projektor.

Idag betalar jag 800+ kr för Canal Digital och jag vet inte vad till Boxer, men ett antal hundralappar ... per månad.

Standardpriset för en Nättjänst som Voddler, Netflix, HBO, etc är 79kr. Jag skulle alltså utan problem kunna köpa 10-15 stycken liknande tjänster för priset jag lägger idag och få en oerhört bättre upplevelse. Allt detta fungerar direkt i ett antal av de TV apparater jag har och en av mina BlueRay spelare. Ungarna kan köra det via PS3. Absolut inte helt utan bekymmer och inte helt perfekt, men det kommer säkert vad det lider.

Så själv väntar jag på en tjänst med fotboll / sport för frun/dottern och att magine.se eller liknande tar fart, sedan blir det TV via IP för hela slanten. Vet dock inte om man skulle kalla det för IPTV. Den IPTV som finns med box är ju så att säga same shit different package som Boxer, CD eller Comhem. Utan att erbjuda något av möjligheterna med IP baserad teknik. Precis lika korkat som IP telefoni. En smart infrastruktur som dummas i en låda för att funka med förra seklets telefoner.

Kan jag sedan få ut fiber hit där vi bor också så hade det blivit riktigt bra ...

• Laddar…
  13. O

Odjuret

Bannad
    Tja, om man aldrig tittar på tv, men mycket på film så är det helt klart ett alternativ! För min del, så tittar jag väldigt mycket på tv. nästan aldrig på film. Jag är dessutom sån där bakåtsträvare så jag vill ha textade filmer och tv-serier.
    Dock måste jag erkänna att min bästa vän i tv tittandets värld är min digital box, en sån där inspelningsbar HD box från comhem. Underbar! en investering jag aldrig ångrat en sekund. Nu för tiden ser jag knappt reklam på tv... jag spelar in allt och tittar lite senare...

Men IPTV tror jag blir svårt att få en hit runt om i Sverige... med tanke på alla dessa stackare som inte kan få annat en DSL uppkoppling...

Problemet på många sätt med IPTV är väl egentligen att tv´n inte är byggd för det hela. därför måste man ha massa boxar å sånt...

14. bjolo360
    Medlem · Sörmland · 575 inlägg

bjolo360

Medlem
    Ja, det är ganska roligt när man tar med barnen till deras mor- och farföräldrar och dom får kolla på barn-tv. "Vi vill se en till fåret shaun!!"... och man försöker förklara att det inte går att se en till för detta är TV och där bestämmer man inte själv vad man ska se. Dom tittar förbryllat på en: "Varför då?!"

Men tillbaka till huvudfrågan: Det är två saker man behöver tänka på. Täcker det mina behov och är det framtidssäkert. För mig som haft endast nätverk senaste åren så är det ett ganska självklart val att inte krångla med nåt annat än datanät, men det är naturligtvis baserat på mina preferenser.

15. TLovskog

TLovskog

Medlem
    Först förstår jag inte varför du kallar dig själv bakåtsträvare. Funkar det för dig så är det väl skitbra. Jag tycker tablåstyrd TV är öken.

Sedan förstår jag inte vad du menar med bara film utan TV också. Netflix kör nog lika mycket serier som filmer och dokumentärer. HBO kör nästan enbart serier. SVT Play kör allt som SVT kör (fast du kan se det när du vill). Likadant med 3,4 och 5:ans play kanaler. Viaplay kör det som viasat kör. Magine.se kommer köra alla vanliga TV kanaler, även där med fördelen att du kan hoppa fram och tillbaka hur du vill, välja vilken dag som helst eller vilket program som helst.

Vad saknar du?

Allt detta billigare än ett stelt paket med Canal Digital.

Tror alla kanalerna har svensk text också. Vet att Netflix och HBO har det i alla fall.

Och som jag skrev innan, många moderna TV apparater har inbyggt stöd för dessa tjänster från början. Bara i med nätverket och titta.

Själv kör vi så, med ADSL, utan inspelning eftersom det inte behövs.

Dock. Min lösning, finns fler ... varken framåt eller bakåtsträvande ... även om broadcast är på väg ut och ip blir framtiden ...

Redigerat 24 mar 2013 22:03
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.