Har en del radiatorer vattenburna med äldre typ strypventiler kvar. Efter byte till nytt värmesystem märks att det är en annan värme i systemet och även att flera radiatorer har svårt att reglera värmen eller stänga av helt vid behov.
Reglering av ventilen gör ingen lokal skillnad i rummet, enbart där det sitter nyare termostatventiler. Om det är ventilen som är slutkörd kanske eller går den att motionera eller spänna åt?
Sitter en returskruv i returledningen som man kan reglera men tveksamt om det har någon betydelse?
Reglering av ventilen gör ingen lokal skillnad i rummet, enbart där det sitter nyare termostatventiler. Om det är ventilen som är slutkörd kanske eller går den att motionera eller spänna åt?
Sitter en returskruv i returledningen som man kan reglera men tveksamt om det har någon betydelse?
Med returventilen så går det att strypa flödet.
De gamla radiatorventilerna är rent manuella ventiler som kan regleras steglöst mellan 0-100% öppen.
Vissa kan ha ett mekaniskt stopp vid stängd/öppen, andra kan man vrida runt-runt-runt.
Det kan även vara så att spindeln har lossnat från ventilkäglan.
De gamla radiatorventilerna är rent manuella ventiler som kan regleras steglöst mellan 0-100% öppen.
Vissa kan ha ett mekaniskt stopp vid stängd/öppen, andra kan man vrida runt-runt-runt.
Är ventilkäglan det vita plastvredet man ser? Går ju att skruva bort vredet, där under var det ett "metallvred" som följde med i rörelserna. Men det kanske är något som inte syns utifrån som lossnat?Demmpa skrev:
Med returventilen så går det att strypa flödet.
Ska jag skruva åt returventilen istället?
Verkar ju vara något som inte är rätt. Sambon köpte en termostatventil förut och tyckte hon skulle byta den själv men det kanske är mer komplicerat än det verkar.
Då får det bli till sommaren i så fall.Demmpa skrev:
Går det att ta reda på om den har lossnat på annat vis än att montera bort ventilen tro?
HejB bradgard skrev:
De radiatorventiler du har är som tidigare nämnts helt manuella. Många gånger ställs dessa in med handrattens läge mot ”metallpinnen”.
Det finns oftast en stoppklack på handratten som gör att man kan ställa in ventilen så den alltid är lite öppen.
För att justera detta stänger man ventilen på metallpinnen, sedan monterar man vredet med klacken mot ”stoppet”. Nu går ventilen att stänga helt men oftast inte öppna helt..
Sedan tycker jag att dina ventiler är så gamla att du bör byta ut dom mot nya termostatventiler. Byta att på en gång då.
lycka till/ Björkskär
På den där ventilen finns det två flyttbara "stopp" för att kunna ställa in lägsta och högsta flöde, tass dessa bort går spindeln att vrida runt-runt. Vid ett litet område, motsvarande stoppklacks bredd så är ventilen helt stängd.
Är det glappet mellan den rödmarkerade och blåmarkerade som gör att det alltid är lite öppet?
Jag funderade på om trycket i systemet är annorlunda efter installationen av fjv-c, om det tvingar fram vattnet mer. Tidigare kunde jag av misstag vrida ner en radiatorventil på minsta och det var iskallt. Kan säga att jag lyckades med det även efter installationen vid något enstaka tillfälle men nu är det lika hett oavsett, så något har ju hänt med ventilen. Kärvat fast, konstant öppen. Kanske lätta på trycket och prova, eller är det något man kan motionera själv tills vi fått hit rörmokare?
Inte nog med att det blir olidligt varmt i vissa rum, går ju åt onödigt med värme där vi inte vill att det ska vara så varmt.
Jag funderade på om trycket i systemet är annorlunda efter installationen av fjv-c, om det tvingar fram vattnet mer. Tidigare kunde jag av misstag vrida ner en radiatorventil på minsta och det var iskallt. Kan säga att jag lyckades med det även efter installationen vid något enstaka tillfälle men nu är det lika hett oavsett, så något har ju hänt med ventilen. Kärvat fast, konstant öppen. Kanske lätta på trycket och prova, eller är det något man kan motionera själv tills vi fått hit rörmokare?
Inte nog med att det blir olidligt varmt i vissa rum, går ju åt onödigt med värme där vi inte vill att det ska vara så varmt.
Kanske, det beror helt på hur bägge ringarna sitter i förhållande till hur spindeln ska vara vriden när ventilen är stängd.B bradgard skrev:
Det kan vara så att bägge ringarna sitter fel, så att när röda ringen pekar på 5 och den blå pekar på 4 så är ventilen stängd.
Vreds den ända ner i botten eller bara en bit?B bradgard skrev:
Om den vreds ända ner i botten och ingen har flyttat på ringarna så har troligen ventilen gått sönder.
Lite osäker på det faktiskt, den vrider tills det tar stopp. Jag kunde vrida den så långt till höger det gick, och nån timme senare var radiatorn iskall. Nu är det ingen skillnad alls oavsett vilket håll man vrider. Ska undersöka om alla radiatorer är likadana, och hur ringarna ser ut bakom plastvredet. Nånting har ju helt klart hänt sen de satte igång systemet igen, för är minst två ventiler som börjat strula därefter.Demmpa skrev:
Kanske, det beror helt på hur bägge ringarna sitter i förhållande till hur spindeln ska vara vriden när ventilen är stängd.
Det kan vara så att bägge ringarna sitter fel, så att när röda ringen pekar på 5 och den blå pekar på 4 så är ventilen stängd.
Vreds den ända ner i botten eller bara en bit?
Om den vreds ända ner i botten och ingen har flyttat på ringarna så har troligen ventilen gått sönder.
Borde ju kunna vara ett alternativ i så fall. Blir smått galen på att ha en radiator som spyr ut värme från ena hållet och en sambo och barn i sängen som spyr ut värme från andra hållet .)Demmpa skrev:
Kan man läsa på mer om sånt här i byggnader nånstans? Inget emot att gå in här och ställa frågor men vill ju inte starta för mycket onödiga frågor.