Har en del radiatorer vattenburna med äldre typ strypventiler kvar. Efter byte till nytt värmesystem märks att det är en annan värme i systemet och även att flera radiatorer har svårt att reglera värmen eller stänga av helt vid behov.

Reglering av ventilen gör ingen lokal skillnad i rummet, enbart där det sitter nyare termostatventiler. Om det är ventilen som är slutkörd kanske eller går den att motionera eller spänna åt?

Sitter en returskruv i returledningen som man kan reglera men tveksamt om det har någon betydelse?

• Radiatorventil och rör nära vägg med tapet, synlig smuts och färgfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit paraplyhandtag med röda och gröna punkter, intill en vit vägg och svart tyg.
    Skapa konto
Med returventilen så går det att strypa flödet.

De gamla radiatorventilerna är rent manuella ventiler som kan regleras steglöst mellan 0-100% öppen.
Vissa kan ha ett mekaniskt stopp vid stängd/öppen, andra kan man vrida runt-runt-runt.
Det kan även vara så att spindeln har lossnat från ventilkäglan.

Demmpa Demmpa skrev:
Med returventilen så går det att strypa flödet.

De gamla radiatorventilerna är rent manuella ventiler som kan regleras steglöst mellan 0-100% öppen.
Vissa kan ha ett mekaniskt stopp vid stängd/öppen, andra kan man vrida runt-runt-runt.
Det kan även vara så att spindeln har lossnat från ventilkäglan.
Är ventilkäglan det vita plastvredet man ser? Går ju att skruva bort vredet, där under var det ett "metallvred" som följde med i rörelserna. Men det kanske är något som inte syns utifrån som lossnat?

Ska jag skruva åt returventilen istället?

Verkar ju vara något som inte är rätt. Sambon köpte en termostatventil förut och tyckte hon skulle byta den själv men det kanske är mer komplicerat än det verkar.

Ventilkäglan sitter inne i ventilhuset, sitter i linje med rören.

För att byta radiatorventilen utan att det blir blött så bör/behöver delar av systemet tömmas på vatten.

Demmpa Demmpa skrev:
Ventilkäglan sitter inne i ventilhuset, sitter i linje med rören.

För att byta radiatorventilen utan att det blir blött så bör/behöver delar av systemet tömmas på vatten.
Då får det bli till sommaren i så fall.

Går det att ta reda på om den har lossnat på annat vis än att montera bort ventilen tro?

• Närbild på termostatventil till radiator, skala i guldfärg, vitt rör, grön tapet, använd slitage.
    Skapa konto
  • Ett radiatorkoppel med synlig gänga och målarfärg, vid en vägg och rör, tecken på åldring och korrosion.
    Skapa konto
B bradgard skrev:
Då får det bli till sommaren i så fall.

Går det att ta reda på om den har lossnat på annat vis än att montera bort ventilen tro?
Hej
De radiatorventiler du har är som tidigare nämnts helt manuella. Många gånger ställs dessa in med handrattens läge mot ”metallpinnen”.
Det finns oftast en stoppklack på handratten som gör att man kan ställa in ventilen så den alltid är lite öppen.
För att justera detta stänger man ventilen på metallpinnen, sedan monterar man vredet med klacken mot ”stoppet”. Nu går ventilen att stänga helt men oftast inte öppna helt..
Sedan tycker jag att dina ventiler är så gamla att du bör byta ut dom mot nya termostatventiler. Byta att på en gång då.

lycka till/ Björkskär

På den där ventilen finns det två flyttbara "stopp" för att kunna ställa in lägsta och högsta flöde, tass dessa bort går spindeln att vrida runt-runt. Vid ett litet område, motsvarande stoppklacks bredd så är ventilen helt stängd.

Har den här typen av ventil något mer generellt namn? Tänkte så kan jag forska lite mer kring den innan vi får till ventilbyte.

Har mest varit en kostnadsfråga att byta ventiler. Vi har ganska många radiatorer i huset.

Är det glappet mellan den rödmarkerade och blåmarkerade som gör att det alltid är lite öppet?

Jag funderade på om trycket i systemet är annorlunda efter installationen av fjv-c, om det tvingar fram vattnet mer. Tidigare kunde jag av misstag vrida ner en radiatorventil på minsta och det var iskallt. Kan säga att jag lyckades med det även efter installationen vid något enstaka tillfälle men nu är det lika hett oavsett, så något har ju hänt med ventilen. Kärvat fast, konstant öppen. Kanske lätta på trycket och prova, eller är det något man kan motionera själv tills vi fått hit rörmokare?

Inte nog med att det blir olidligt varmt i vissa rum, går ju åt onödigt med värme där vi inte vill att det ska vara så varmt.

• Termostatventil på radiator. Vred med grader och nummer. Rör och tapet i bakgrunden. Metall och plastdetaljer.
    Skapa konto
B bradgard skrev:
Är det glappet mellan den rödmarkerade och blåmarkerade som gör att det alltid är lite öppet?
Kanske, det beror helt på hur bägge ringarna sitter i förhållande till hur spindeln ska vara vriden när ventilen är stängd.

Det kan vara så att bägge ringarna sitter fel, så att när röda ringen pekar på 5 och den blå pekar på 4 så är ventilen stängd.

B bradgard skrev:
Tidigare kunde jag av misstag vrida ner en radiatorventil på minsta och det var iskallt. Kan säga att jag lyckades med det även efter installationen vid något enstaka tillfälle
Vreds den ända ner i botten eller bara en bit?

Om den vreds ända ner i botten och ingen har flyttat på ringarna så har troligen ventilen gått sönder.

Demmpa Demmpa skrev:
Kanske, det beror helt på hur bägge ringarna sitter i förhållande till hur spindeln ska vara vriden när ventilen är stängd.

Det kan vara så att bägge ringarna sitter fel, så att när röda ringen pekar på 5 och den blå pekar på 4 så är ventilen stängd.

Vreds den ända ner i botten eller bara en bit?

Om den vreds ända ner i botten och ingen har flyttat på ringarna så har troligen ventilen gått sönder.
Lite osäker på det faktiskt, den vrider tills det tar stopp. Jag kunde vrida den så långt till höger det gick, och nån timme senare var radiatorn iskall. Nu är det ingen skillnad alls oavsett vilket håll man vrider. Ska undersöka om alla radiatorer är likadana, och hur ringarna ser ut bakom plastvredet. Nånting har ju helt klart hänt sen de satte igång systemet igen, för är minst två ventiler som börjat strula därefter.

Om jag stänger returventilen, vad händer då med värmen i den radiatorn? Eller kan det psyka ner resten av systemet?

Stänger du returventilen helt så stoppas flödet helt i den aktuella radiatorn => radiatorn blir kall.

Det händer typ ingenting med resten av värmesystemet när flödet till en radiator stryps helt.

Demmpa Demmpa skrev:
Stänger du returventilen helt så stoppas flödet helt i den aktuella radiatorn => radiatorn blir kall.

Det händer typ ingenting med resten av värmesystemet när flödet till en radiator stryps helt.
Borde ju kunna vara ett alternativ i så fall. Blir smått galen på att ha en radiator som spyr ut värme från ena hållet och en sambo och barn i sängen som spyr ut värme från andra hållet .)

Kan man läsa på mer om sånt här i byggnader nånstans? Inget emot att gå in här och ställa frågor men vill ju inte starta för mycket onödiga frågor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.