B
hej

jag söker en "högflödes" ventil som det går fint sätta en vanlig termostat på, har en lokal med flera element och det vore mycket enklare att ha en termostat på ledningen fram. någon som kan tipsa på en ventil som funkar med vanliga termostater på och som har rejält flöde? att den stänger helt osv spelar ingen roll, detta är en del av ett störrre system som är shuntat osv, så att det skulle öppna/stänga helt emellanåt gör inget...

Du kan ju välja en vanlig termostatventil fast lite större dimension tex R20 givetvis beroende på hur mycket du kopplar på efter. Annars tex välj R25 som också finns med standard termostatdel och av de vanliga som MMA eller Danfoss fabrikat.

B
GK100 GK100 skrev:
Du kan ju välja en vanlig termostatventil fast lite större dimension tex R20 givetvis beroende på hur mycket du kopplar på efter. Annars tex välj R25 som också finns med standard termostatdel och av de vanliga som MMA eller Danfoss fabrikat.
vilken värde är man ska kolla efter? KVS ? KV?

har fem radiatorer efter sen, men vill verkligen ha så det är så stort det bara går, i princip 15mm fullflödes.. om möjligt...

B
Har du en uppfattning om effekten du behöver och vilken difftemp det rör sig om är det enkelt att välja mer rätt. Kvs är vad man använder som grund för att i varje enskilt fall räkna om till kv vid de förhållanden som gäller. Kvs utgår normerat vid 1 bar difftryck och anger flödet i den punkten.

Så med lite mer uppgifter kan du välja även om det kanske i ditt fall går att överdimensionera det påverkar mest vad man får för P-band för termostaten.

B
GK100 GK100 skrev:
Har du en uppfattning om effekten du behöver och vilken difftemp det rör sig om är det enkelt att välja mer rätt. Kvs är vad man använder som grund för att i varje enskilt fall räkna om till kv vid de förhållanden som gäller. Kvs utgår normerat vid 1 bar difftryck och anger flödet i den punkten.

Så med lite mer uppgifter kan du välja även om det kanske i ditt fall går att överdimensionera det påverkar mest vad man får för P-band för termostaten.
detta är en ekonomibyggnad med lite blandat begagnade radiatorer.. så det är "inte så noga" , MEN, det ligger en bit bort från cirkpumpen, vilket gör att det ska helst vara så öppet som möjligt... det sitter ju redan radiatorventiler på alla element, så det stoppar ju, men hade varit enklare kunna reglera hela paket "on/off".

Vad har du för värmekälla då? Den du länkar till är som det står av högflödestyp och den är utlagd för max difftryck 0.2 bar till skillnad mot de vanliga som ligger på 0.6 bar. Som exempel ger den i din länk vid kvmin och 10 grader över kretsen mer än 5 kW så det är ganska rejält, normaltypen ger ungefär samma vid kvmax.

Kör du inte så hårt med cirkpumpen normalt så trycket ligger i häradet 0.1 bar över delen i bygget du jobbar med och inte kräver mer än 5 kW vid relativt rimlig difftemp kan du välja den i länken. Man får också en tumregelmässig bedömning om du utgår från vilken rördimension du har där och att det fungerar som du vill i nuläget.

B
GK100 GK100 skrev:
Vad har du för värmekälla då? Den du länkar till är som det står av högflödestyp och den är utlagd för max difftryck 0.2 bar till skillnad mot de vanliga som ligger på 0.6 bar. Som exempel ger den i din länk vid kvmin och 10 grader över kretsen mer än 5 kW så det är ganska rejält, normaltypen ger ungefär samma vid kvmax.

Kör du inte så hårt med cirkpumpen normalt så trycket ligger i häradet 0.1 bar över delen i bygget du jobbar med och inte kräver mer än 5 kW vid relativt rimlig difftemp kan du välja den i länken. Man får också en tumregelmässig bedömning om du utgår från vilken rördimension du har där och att det fungerar som du vill i nuläget.
som jag skrev, det sitter redan ventilen på alla radiatorer, så de har begränsing, jag söker nåt som är så likt en full-flödes kulventil, i princip... men som är i formen av en ventil som går driva med termostat.

dvs, helst skulle jag vilja ha en 15 mm koppar ventil som var fullt öppen eller stängd, och styrdes av en vanlig termostat.. men slipper helst motorer osv, därav tänkte jag en vantil likt radiator med extremt stort flöde.

Välj då den du har i länken som har kvs nära 4 m3/h alltså inget som kommer begränsa dig. Att jag försökt närma mig det hela på ett lite mer fackmässigt sätt så man tar olika bakgrundsfakta med i leken kan du bortse från.

B
GK100 GK100 skrev:
Välj då den du har i länken som har kvs nära 4 m3/h alltså inget som kommer begränsa dig. Att jag försökt närma mig det hela på ett lite mer fackmässigt sätt så man tar olika bakgrundsfakta med i leken kan du bortse från.
är med på det och tacksam för input, då det inte är en nyprojektering så är det lite hopplock, vill bara begränsa så det inte blir varmare än nödvändigt, termostater fungerar på några av radiatorerna så det gör en del, men i vissa fall behöver det vara högre framledning för att ett annat utrymme ska få upp temp och då uppstår behovet av att begränsa hela paketet så att säga.. ;)

men de är då inte billiga dessa högflödesventiler... hittade några för kylanläggningar också som nog skulle funka fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.