Några radiatorer har låtit lite så kollade om det var luft, vilket det inte var.
Det som kommer i glaset luktar tydligt gummi, vilket jag alltid tänkt att det beror på pex-rören.
Det blir även som vitt skum som efter en stund gåröver till klart vatten igen. Inte heller detta har jag tänkt som något fel.
Eftersom det inte var luft så höjde jag trycket i systemet med mer vatten, det brukar börja låta vid 1.2 bar och tystna sen när jag fått upp det till 1.5bar.
- Så har jag gjort sedan det byggdes för några år sedan med åtanke att vattnet förlorar sina microbubblor allt eftersom. Men i själva verket kanske det är mer luft i blåsan som jag behöver?
Måste jag tappa ur systemet för gör det seriöst?
Kollade ventilen på tryckkärlet. Kom inget vattenstänk.
Är allt okej eller hade ni betraktat dessa fenomen som något man ska undersöka ytterligare?
Det som kommer i glaset luktar tydligt gummi, vilket jag alltid tänkt att det beror på pex-rören.
Det blir även som vitt skum som efter en stund gåröver till klart vatten igen. Inte heller detta har jag tänkt som något fel.
Eftersom det inte var luft så höjde jag trycket i systemet med mer vatten, det brukar börja låta vid 1.2 bar och tystna sen när jag fått upp det till 1.5bar.
- Så har jag gjort sedan det byggdes för några år sedan med åtanke att vattnet förlorar sina microbubblor allt eftersom. Men i själva verket kanske det är mer luft i blåsan som jag behöver?
Måste jag tappa ur systemet för gör det seriöst?
Kollade ventilen på tryckkärlet. Kom inget vattenstänk.
Är allt okej eller hade ni betraktat dessa fenomen som något man ska undersöka ytterligare?
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är dock en stund senare så mesta vita är borta.
- Men det är väl bara syre likt som det kan bli ur kranen ibland?
Blir lite orolig om det skummar inuti radiatorerna. Har ju somsagt bekymmer med några som låter ibland.
Verkar underligt att du behöver höja trycket och att det skulle påverka ljud i systemet. Hur högt har du mellan högsta/lägsta punkt i systemet och vad är det för värmekälla. Verkar nästa som att det finns någon strypning eller felaktighet på cirkpumpens sugsida så att den kaviterar. Vad är det för typ av pump du har?
Jag har väldigt underdimensionerad sträcka på ~3meter mellan bergvärmen och stammen så cirkulationspumpen jobbar hårdare än vad den skulle behöva. (firman ljög att dom hade bytt den sträckan också vilket jag upptäckte långt senare naiv som jag var.)
Samtliga (nya) c22 radiatorer är på samma höjd vilket är ca 0.5meter högre än bergvärmen.
Har iofs även lite golvvärme. Samtliga är instrypta av mig så alla tappar lika mycket värme.
Samtliga (nya) c22 radiatorer är på samma höjd vilket är ca 0.5meter högre än bergvärmen.
Har iofs även lite golvvärme. Samtliga är instrypta av mig så alla tappar lika mycket värme.
Klicka här för att svara