1 748 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Radiatorflöde har upphört
Det blir konstigare och konstigare. Jag kopplade ur bägge pex-rören. Efter att kämpat att blåsa ur vattnet, så går bägge pexen att blåsa lika lätt, dessutom har jag lika lång lös pex 15 m som ger samma blåsmotstånd.
Denna krets, till skillnad mot de andra kretsarna går först upp 1,5 m (över en dörr) sedan ned 2,5 m till radiatorerna. Att lyfta en vattenpelare 2,5m med hjälp av en luftpelare ned kräver 0,25 bar tryckskillnad.
Om detta är problemet, hur löser man det praktiskt ? .... luftnipplar i pexen högsta punkten ?
Denna krets, till skillnad mot de andra kretsarna går först upp 1,5 m (över en dörr) sedan ned 2,5 m till radiatorerna. Att lyfta en vattenpelare 2,5m med hjälp av en luftpelare ned kräver 0,25 bar tryckskillnad.
Om detta är problemet, hur löser man det praktiskt ? .... luftnipplar i pexen högsta punkten ?
Redigerat:
Där är felet, du har luft i ledningen/ledningarna som går upp över dörrkarmen.L lvedin skrev:
Du kan eventuellt lyckas pumpa bort luften genom att stänga alla andra elementventiler och bara låta dom på problemslingan vara öppna.
Eller så kopplar du på en dräneringsslan på vardera pex-slangarna och fyller på radiatorkretsen vid pannan och låter spola genom 20-30liter vatten så att all luft försvinner.
Det här var ju information som förklarar det hela. Kan du montera luftnipplar så är det bra, annars får du försöka spola enligt Demmpas förslagL lvedin skrev:Det blir konstigare och konstigare. Jag kopplade ur bägge pex-rören. Efter att kämpat att blåsa ur vattnet, så går bägge pexen att blåsa lika lätt, dessutom har jag lika lång lös pex 15 m som ger samma blåsmotstånd.
Jag det kan tyckas förbisett, men eftersom denna dragning funkat från installation och i två år var detta ingen nytillkommen skillnad i kretsen. Antagligen är situationen ny till skillnad mot installationen, nu med vatten i radiatorn men luft i slangar som letat sig in.
Avluftningsventiler är bäst för återkommande luft. Men jag undrar om det verkligen funkar ?.. En öppnad avluftning gör att vattentryck kommer bakvägen från källan. Det går att tömma luft från källan, men inte tömma luften till/från radiatorerna oavsett vilken ordning jag luftar av. Vattenet måste tryckat upp med luft i nedåtgående slang.
Avluftningsventiler är bäst för återkommande luft. Men jag undrar om det verkligen funkar ?.. En öppnad avluftning gör att vattentryck kommer bakvägen från källan. Det går att tömma luft från källan, men inte tömma luften till/från radiatorerna oavsett vilken ordning jag luftar av. Vattenet måste tryckat upp med luft i nedåtgående slang.
Att det fungerade direkt efter installation beror nog på att när systemet fylldes upp så spolades all luft ur dom nya rören.
Men nu när rören har stått utan flöde så har det samlats en massa luft i rören som gör att vattnet inte kan flöda igenom.
Försök att sätta avluftningen i absoluta toppen på bägge rören.
Men nu när rören har stått utan flöde så har det samlats en massa luft i rören som gör att vattnet inte kan flöda igenom.
Du kan enkelt lufta även när det är gjort som du har det och du behöver inte sätta in luftning vid högpunkten. Först håll termostaten stängd och lufta som vanligt dvs du fyller via returen sen stäng av returen på kopplet och lufta vidare dvs via framledningen. Du kan sen lufta några gånger då det varit i drift med pumpen så du får ut ev restluft och så den inte ger stopp genom blåsa i högpunkten.
Det hela är mycket rättframt och du behöver inte heller "spola" överdrivet mycket, börja gärna luftningen av de här feldragna, besvärliga delarna och följ upp när du fortsätter med övriga.
Det hela är mycket rättframt och du behöver inte heller "spola" överdrivet mycket, börja gärna luftningen av de här feldragna, besvärliga delarna och följ upp när du fortsätter med övriga.
Kanonvarmt
. Metod: Med avstängd sektion på nedre plan. Jag körde med långsam spolning på till-slangen. Kopplade sedan den andra på anslutning, därefter snabbt med tummen på pex-slangen den första på sin anslutning.
Man kan aldrig var för grundlig och få sån fin hjälp på nätet
. Utan bollplank och frågor hade jag inte kommit på det i tid.
Tänk om jag hade rivit väggen och lagt nya pex-slangar bara för att se att det inte gjort nån skillnad alls
.
Man kan aldrig var för grundlig och få sån fin hjälp på nätet
Tänk om jag hade rivit väggen och lagt nya pex-slangar bara för att se att det inte gjort nån skillnad alls
Redigerat:
Det kan funka med en luftningsventil och sedan en avstängningsventil bara på radiatorns från-ledning. avstängingsventilen stoppar back-flödet medan man luftar av från radiator-kretsen. Annars kan back-flödet hindra vattenpelaren att tryckas uppåtDemmpa skrev:
Att det fungerade direkt efter installation beror nog på att när systemet fylldes upp så spolades all luft ur dom nya rören.