Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Radiatorflöde har upphört

1. L
    Medlem · stockholm · 211 inlägg

lvedin

Medlem
    Hej :)

Jag installerade två radiatorer 2-rör system med pex-slang i en nybyggnadsdel. Detta fungerade 2 säsonger med varma radiatorer. Den tredje vintern stängde pga önskemål hyresgästen av radiatorerna med ventilvredet (utan termostat). När jag nu öppnade vreden kom ingen värme, pax-slangen var bara varm nån decimeter in på kretsen vid avtappningsstället. Detta medan en annan liknande krets hade full värme från samma avtappningsställe.

Nu har jag kopplat ur hela dåliga kretsen och spolat med tappvattenslang, det flödar fint igenom hela systemet, men inkopplad värme letar sig inte alls ut till radiatorena. Det måste vara för starkt motstånd eftersom flödet letar sig bara till en annan krets.

Vad kan vara fel ?.. ena radioator var fabriksny och dess divertventil är helt öppen. Dessutom måste bägge radiatorerna bivit egensatta om flödet skall stoppas, annars är det bara pex-slangen som kan orsaka flödesmotstånd.

Min enda lösning är att sätta en extra radiatorpump bara för dessa två radiatorer, med den lösningen känns som brist på allt annat. Är det en typisk lösning vid detta problem ?

mvh Lennart Vedin

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 322 inlägg
    Prova att stänga av termostaterna på elementen i den fungerande slingan, eventuellt på alla element förutom på den felfungerande slingan.

3. L

lvedin

Medlem
    Jag har stängt de två andra radiatorerna i det fungerande tappstället utan någon skillnad utom att värmen letar sig ut några decimeter till. Funderade också just på att stänga alla i hela huset, vilket sannolikt kan ge resultat, men vad skulle resultatet leda till?..måste då också in hos en annan hyresgäst. Men egentligen vet jag redan att det går att få flöde om tryckskillnad är tillräckligt stor.

Jag kan med ansträngning tjuvkoppla pex-slangen och se om flödet lätt klarar pex-slangen, då är det radiatorerna/koppel som har sämre genomflöde. Men jag vill höra om någon har mer yrkesmässig erfarenhet av detta så att jag felsöker eller tar rätt lösning snabbare. Det blir oundvikligt blött på parkettgolvet vid varje omkoppling.

EDIT: Ja innan jag ev köper extra cirkulationspump så ska jag definitivt kolla att det funkar med alla andra radiatorer avstängda, annars är det menngslöst.

Redigerat 26 dec 2018 22:09
  4. L
    Medlem · Halland · 5 617 inlägg

lordi

Medlem
    Ventilerna kan ha fastnat genom att stå stängda en längre tid. Lossa vreden och se om stiften sitter fast

5. L

lvedin

Medlem
    Vreden är borttagna. Jag har tryckt in stiften och såg att de fjädrar ut igen mycket distinkt och direkt.

6. L
    Medlem · Halland · 5 617 inlägg

lordi

Medlem
    Ibland kan själva ventilkäglan sitta fast även om stiftet rör sig. Den kan hjälpa med att knacka lite på ventilen med en liten hammare eller något.

Om inte felet ligger i ventilerna, så måste något annat ha förändrats. Någon ventil som är stängd? Ändrade flödesförhållanden (byggt ut systemet)?

Vad har du för radiatorventiler?

• Laddar…
  7. L

lvedin

Medlem
    Jag har knackat med hammare. Den som köptes ny är MMA, den jag köpte beg. är TA. Inget är ändrat i hela radiatorsystemet sedan jag installerat detta, alla ventiler och radiatorer har alltid stått helt öppna utom undantagsvis. Jag har också prövat att nu öka 3-stegs cirkulationspumpen från medium till max flöde.

Jag tolkar dig att det är bägge ventilerna i radiatorerna som har fastnat. De måste då fastnat nästan stängda då flödet är så dåligt samtidigt som tappvatten-tryck flödar igenom nästan som i en slang.

Kan käglan fastna och ändå fjädrar stiftet distinkt ?.. returfjädern borde sitta bakom käglan...

8. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 322 inlägg
    Ja käglan kan sitta fast i stängt läge fastän stiftet fjädrar ut fint.

Fjädern trycker bara på stiftet.
    Vattentrycket/flödet trycker upp käglan, så om ventilen sitter felvänd (alltså tvärt emot flödet) så kommer flödet att stänga ventilen (trycka käglan mot ventilsätet).

• Laddar…
  9. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Stor skillnad på vattentryck , kan vara allt mellan 5 till 8 bar och en cirkpump ger kanske 2 bar med returen som följer med och knuffar på

10. L

lvedin

Medlem
    Bra förklaring ! Viss osannolikhet att bägge radiator käglorna fastnat talar emot, men naturligtvis möjligt. De kan vara hårt stängda bägge två. Det lutar åt att demontera ventilerna.

• Laddar…
  11. O
    Medlem · 10 inlägg

olle43

Medlem
    Hej troligen stopp i ventilen som termostaten reglerar. Skruva bort termostaten där sitter ett stift som kan ha kärvat ta lite låsolja och tryck på stiftet med en hård träbit fram å tillbaka flera ggr. tills stiftet har släppt - sätt på termostaten igen. - ha det varm

12. L

lvedin

Medlem
    Det har jag redan gjort (dock utan låsolja). Men stiftet kärvar inte, det återfjädrar distinkt och därför finns inget behov av olja på själva stiftet. Har du någon kommentar på det Demmpa skriver ?

13. L

lvedin

Medlem
    Jag har demonterat ventilerna. Det är inget fel, öppnar och stänger felfritt med stiftet. I öppet läge går det att blåsa utan besvär. Dessa både TA och MMA fungerar så att det behövs inget vattenflöde för att öppna, de öppnas av returfjädern.

14. L

lvedin

Medlem
    Nu har jag kopplat förbi radiatorerna med ett kopparrör direkt på pex-slangarna vid första radiatorn. Ingen cirkulation genom pex-slangarna. Trots cirkulationpump på max och de flesta radiatorerna i huset avstängda och 60 grader vatten. Den fungerande radiatorn vid samma avtappningsställe blir omedelbart het om jag öppnar den.

1. Se om det går att trä ut pexslangen.
    2. demontera en väggen i hörnet.

15. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Nya radiatorer , hur ser kopplet ut , kan det vara ett som går att ställa för 1 rörs och 2 rörs ,kanske står för 1 rörs nu eller så är stryparen tillskruvad , bara lite tanke på det hela

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.