Byggahus.se

Radiatorer sitter inte under fönster

1. V
    Medlem Nivå 7
    Nu är det här en fråga om en bostadsrätt och inte ett hus men det kanske går bra...

Jag tittar på en bostadsrätt som har radiatorerna inne i rummen och inte under fönstren. De är av äldre modell, tjockisar (huset är byggt 1904) och det är fjärrvärme. Fönstren är bytta och moderna så det innebär nog inte drag, osäker på om ventilationen sköts via fönstren men ska ta reda på det. Har inte sett detta tidigare och undrar hur inneklimatet kan tänkas bli. Värmen ingår ju visserligen i avgiften men jag vill ju inte frysa. Det här är ju vanligt i andra länder men vi bor ju i kalla Sverige, visserligen jag i den södraste delen. Någon som har erfarenhet?

2. L
    Medlem · Nivå 14
    Det är ett gammalt självcirkulationssystem. Det var vanligt på den tiden att radiatorerna var monterade mitt i huset, runt murstocken. Nackdelen är att det kan bli kallras från fönstren, men de var ju bytta till nya så det bör ju hjälpa.
    Med fjärrvärme kan ni i princip få hur varmt som helst, allt beroende på hur värmekurvan är inställd i undercentralen.