Byggahus.se

Radiator hjälp med beställning

1. H
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag håller på att renovera några rum i källaren och behöver Er hjälp med hur jag ska koppla in nya större radiatorer – vilka rördelar, ventiler mm behöver jag och vilken radiator skulle ni välja?

Lite fakta - huset är ett enplans, 180 m2 per plan med hel källare, byggt 1971. Tidigare uppvärmt med olja numera med bergvärmepump (2-rörsystem). Källarväggarna består av betonghålsten med 70 mm invändig isolering. Golvet består av en betongplatta (ingen isolering under platta) med 100 mm isolering. Med bergvärmepump och dålig isolering i väggar och golv har gjort att radiatorerna inte räcker inte till och behöver bytas.

Ett av rummen jag renoverar är en fd. gillestuga och ska bli vår sons sovrum och är på 20 m2, har 3 st kopplade 2-glasfönster (980 mm*980 mm) som ska bytas ut. Radiatorn är en dubbelpanel som är 2 400 mm lång och är 300 mm hög.

Har inte bestämt för vad och vilken den nya radiatorn ska bli men en som är mycket större än den befintliga. Tex. en med 2 paneler och 2 konvektorplåtar så den inte bygger ut från väggen för mycket. Har även funderat på fläktkonvektor men är rädd att ljudet kan störa. Känns tryggare med ev vattenradiator.

Som bilderna visar kommer rören upp 2 470 mm isär (2-rörs system) vilket gör mig osäker på hur jag ska göra, hur jag ska koppla och vilka delar jag behöver.

Tack på förhand / Jan.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Radiator Gillestuga Mått (1).PNG
    Radiator Gillestuga Mått (2).PNG
    Radiator Gillestuga Mått (3).PNG