Jag skulle försöka sänka temperaturen på en gammal vattenradiator med en lika gammal termostat. Se bild. Det gick att vrida men var trögt, vet inte om jag lyckades ändra någon temperatur dock. Tyvärr började det droppa istället. Inte rinna men ett stadigt flöde av droppar som nog inte kommer avta av sig självt.

Hjälp, vad gör jag nu?

Jag råkar ha en utbytesinsats hemma. (MMA insats 21M) Om jag ska byta insats, betyder det att jag måste tömma hela värmesystemet i hela huset då? Eller räcker det att stänga av värmepumpen och arbeta snabbt? Har en IVT bergvärmepump som driver det vattenburna systemet. Radiatorn är på bottenvåningen.

Har inte någon reservtermostat hemma men det bör väl inte vara något problem.

Något jag bör tänka på?

Tacksam för snabb input!

• Reservdel, TK-spärr, installationsanvisning, förpackning, produktetikett, MMA, teknisk bild, kontaktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit radiator med termostatventil, mot kakelvägg och trädgolv.
    Skapa konto
Det finns ingen injusteringsventil som du kan stänga?

Bästa svaret

Ser ut som ett gammalt handvred och det har säkert blivit läck där vridaxeln tätar. Ser också ut som badrum och det är ju bra om du försöker byta utan att tömma hela systemet. Tänk på att stänga av pannan och cirkulationspumpen samt sänka trycket i systemet till noll innan du provar. Det ska heller inte vara så kallt ute att du kan bränna dig på värmevattnet.

• Gilla
ChriEri och 1 till
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Det finns ingen injusteringsventil som du kan stänga?
Var skulle den sitta i så fall?

Går det att se närmare var det läcker?

C ChriEri skrev:
Var skulle den sitta i så fall?
brukar sitta på den inkommande sidan. Kan inte se det på bilden men vi har en radiator där den sitter på baksidan.

bild som exempel

• Radiatorventil, termostat, vägg, smutsig, nergången, rostad, installation, underhåll, värme, inomhus.
    Skapa konto
  • Gilla
SuperManSam
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser ut som ett gammalt handvred och det har säkert blivit läck där vridaxeln tätar. Ser också ut som badrum och det är ju bra om du försöker byta utan att tömma hela systemet. Tänk på att stänga av pannan och cirkulationspumpen samt sänka trycket i systemet till noll innan du provar. Det ska heller inte vara så kallt ute att du kan bränna dig på värmevattnet.
Osäker på vad som är vridaxel. Antar att den sitter i insatsen och inte i termostaten?

Om jag bryter strömmen till pannan borde väl även cirkulationspumpen stanna va? Alltså ska jag bryta strömmen samt hitta nåt sätt att släppa ut en del vatten? Antar att jag ser vattentrycket på mätaren vid expansionskärlet?

Ja, jag fattar att jag verkar som en idiot. :D Är rätt stressad och rätt osäker på sånt här. I vanliga fall skulle jag ha läst på en del själv först.

Tack för varningen om varmvattnet.

O Odi et Amo skrev:
Går det att se närmare var det läcker?
nej inte utan att ta bort termostaten.

O Odi et Amo skrev:
brukar sitta på den inkommande sidan. Kan inte se det på bilden men vi har en radiator där den sitter på baksidan.

bild som exempel
Kan inte hitta något sånt hos mig. (Ser iofs inte på din bild heller.)

C ChriEri skrev:
Osäker på vad som är vridaxel. Antar att den sitter i insatsen och inte i termostaten?

Om jag bryter strömmen till pannan borde väl även cirkulationspumpen stanna va? Alltså ska jag bryta strömmen samt hitta nåt sätt att släppa ut en del vatten? Antar att jag ser vattentrycket på mätaren vid expansionskärlet?

Ja, jag fattar att jag verkar som en idiot. :D Är rätt stressad och rätt osäker på sånt här. I vanliga fall skulle jag ha läst på en del själv först.

Tack för varningen om varmvattnet.
Det gamla vredet sitter fastskruvat på en axel som går in i ventilen och reglerar hur mycket käglan öppnar. Läcker säkert vid axeln. Ja cirkulationspumpen borde stanna när man bryter strömmen till pannan. Släppa ut värmevatten kan man göra via säkerhetsventilen. Manometern vid expansionskärlet bör visa nästan noll bar innan du försöker byta insatsen utan att tömma hela värmesystemet.

• Gilla
ChriEri
  • Laddar…
Tack alla för hjälpen. Det var inte så svårt att lösa själva problemet, mest stressande iom droppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.