Byggahus.se

Radhusbygge utanför fönstret?

1. A
    Medlem · 8 inlägg

andmik

Medlem
    Hej, bor "granne" med tomt för flerbostadshus. OK, nu har någon firma köpt den och lämnat in bygglov för radhus. Med min vanliga tur så har dom sökt lov att bygga 2-vån radhus alldeles precis 4,5 meter (4,503 meter för att vara exakt) från min villatomt. KUL ;D! Fasaden har 4 dubbelfönster och en balkong på andra våningen. Det får plats 4 radhus längs min tomtgräns, kul med 16 fönster och 4 balkonger på spottavstånd...

Hur stor chans har man att överklaga den här bedrövelsen? Enligt fastslagen detaljplan så FÅR man bygga 2-4 våningar på tomten och avståndet ska vara minst 4,5 meter. Alltså helt okej... eller?

Min ödmjuka åsikt är att man "överutnyttjat" 4,5 metersgränsen. Det borde gå att planera tomtens användning så att inte HELA min tomtgräns är bara hus, hus och åter hus... Jag tycker att detta är att våldta detaljplanen.

Hur ska man göra? Får man överklaga? Såvitt jag kan se på webben så har man 3 veckor på sig efter beviljat bygglov. Ska nog trycka på nu INNAN... men vill gärna ha era synpunkter också.

Kanske ska smälla upp ett 1,8 m plank i förebyggande syfte :) Och söka bygglov för ett 3-meters dito.

/Micke

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 496 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Radhusbygge utanför fönstret?

Rent spontant så tycker jag det låter som du kunde råkat betydligt värre ut. Tänk om dom bygget ett 4 våningars flerfamiljshus med balkonger istället. Som jag förstår det så skulel dom kunnat göra det?

3. A
    Medlem · 8 inlägg

andmik

Medlem

Åh, tack nu känns det bättre :(

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Överklaga!

5. A
    Medlem · 8 inlägg

andmik

Medlem

Javisst, det kan man väl göra. Men frågan är vad man kan anföra för argument mer än att jag inte tycker det är kul? Stadsbyggnadskontoret säger att dom i princip bara tittar på om bygglovet följer detaljplanen, vilket det faktiskt gör. Så visst kan man överklaga men frågan är vad man ska ha för argument... det bästa är väl om man kan hitta andra, liknande, fall som fått avslag för att grannarna klagat på insyn osv? Där vet jag inte riktigt var man vänder sig. Kanske på länsstyrelsen (där överklagan hamnar till slut?) :-?

6. L
    Medlem · Skåne · 225 inlägg

larsg

Medlem

Om du har synpunkter på vad som är lämpligt att bygga på granntomten så skulle du köpt tomten! Håller man sig inom detaljplanen så anser jag att grannar odyl får "gilla läget".

Avstå gärna från att överklaga, förvaltningsdomstolarna är redan överfulla av ärenden där grannar försöker stoppa varandras byggen.

7. A
    Medlem · 8 inlägg

andmik

Medlem

Självklart, jag var fullt medveten om vad som får byggas på granntomten. Den var dessutom rätt så billig (ca 4 miljoner) så det är klart att jag hade kunnat köpa den och byggt ett 2-vånings flerbostadshus på 3 kvadratmeter i bortre hörnet... ;D

8. P
    Medlem · 14 inlägg

PEEN

Medlem

Hur du hittar argument.
    Du har två alternativ:
    1. Ta kontakt med en jurist
    2. Gör det själv (Timell-metoden). Läs igenom PBL (finns på nätet, Googla!). Åk till ett högskolebibliotek med juridisk inriktning. Leta upp kommentarerna till PBL av Didón mfl. Didón verkar vara gurun på området. Det är en bok i två band med svarta pärmar. Börja med att läsa den i de delar som kan vara aktuella (i ditt fall är troligen 3 kap 2§ av intresse). När Didón hänvisar till ett rättsfall, så går du till hyllan med rättsfall (RÅ = Regeringsrättens Årsskrift) och läser om det kan finnas likhet med ditt fall. När Didón hänvisar till förarbetena (propositionen) så går du till hyllan med Riksdagstryck och läser där. Avsätt hela dagen. Som du förstår så är det ingen mening att gå till ett bibliotek där du måste beställa böckerna, det tar allt för lång tid. Skriv ihop vad du har fått ihop på ett logiskt och sammanhängande sätt och skicka in. Eller så tar du kontakt med juristen i detta läge, då har du gjort förarbetet och är själv påläst.

9. F
    Medlem · 823 inlägg

Detta är sakfrågan som du skall sikta in dig på.

Lycka till!  :) :) :)

10. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Varför inte tala med byggföretaget direkt, om dina problem och farhågor. Kanske det går att lirka lite på placeringen av husen, om de får vetskap om din oro.

11. Olmen
    Medlem · Stockholm · 237 inlägg

Olmen

Medlem
  12. F
    Medlem · 43 inlägg

Fredrikz

Medlem

Verkligen tråkigt!

Men tyvärr så är det nog bara att acceptera faktum. Slösa inte bort din tid och energi på att överklaga detta.

Ett allmänt tips till folk som ska köpa tomt eller hus: Gå upp på kommunens Stadsbyggnadskontor och be dom ta fram detaljplanen över ditt område. Be dom förklara vad den innebär. På sikt kommer det garanterat att bli en förtätning av bebyggelsen om detaljplanen tillåter detta. Det är bara en tidsfråga. Kolla upp detta innnan köpet så slipper du överraskningar.

13. K
    Medlem · 35 inlägg

klingstrom

Medlem

Det du kan titta på är om genomförandetiden för detaljplanen har löpt ut. Annars är du rätt chanslös för så länge genomförandetiden gäller har fastighetsägaren en garanterad rätt att utnyttja byggrätten i enlighet med detaljplanens bestämmelser. Så om bygglovet följer detaljplanen är du helt chanslös i högre instans att vinna ett överklagande såvida inte planens genomförandetid har löpt ut och du kan hitta sakskäl för att överklaga planen. Som sakskäl kan du nog inte ange att husen hamnar för nära din tomt då 4,5 meter är vedertaget i liknande fall.

/Planarkitekten

14. P
    Medlem · 29 inlägg

pellerin

Medlem

Jag e ledsen för din skull men måste hålla med föregående skribent, e det inte din tomt så får du gilla läget eller flytta ut i busken o köpa stor tomt runt om. :-*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.