Byggahus.se

Radhus/lägenhet som fritidsboende

1. S
    Husägare Nivå 1
    Vi bor i hus på landet (typ) men brukar semestra en del i Skåne och överväger något mer permanent där att vistas i under främst långhelger och sommar. Vill dock inte ha en till trädgård, fasad, m.m. att ansvara för så snarare än nån sommarstuga överväger vi en lägenhet eller kanske ett radhus.

En svårighet jag kan se är att bostadsrättsföreningen ska tillåta icke permanentboende - man kommer ju inte kunna engagera sig lika mycket som de som är där jämnt. Fast vi skulle finnas 3 timmar bort..

Finns det andra potentiella problem eller andra förslag på fritidsboende som innebär semester från både jobb och husprojekt?

Skiljer det sig åt skattemässigt att ha 2 ”vanliga” boenden snarare än villa och sommarstuga?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Brf kommer inte bry sig nämnvärt om ni inte är permanent bosatta där. Skatteskillnad finns inte.

3. B
    Medlem · Nivå 22
    En del BRF kommer att neka medlemskap om de får reda på att bostaden inte är avsedd för permanent boende.

• Laddar…
  4. Okarlsson
    Medlem · Nivå 6
    Lösningen är oftast därför att inte säga något. Tips är också att köpa lägenhet i en större förening, så blir det mindre personligt.

5. M
    Medlem · Nivå 8
    Nu vet jag inte var i Skåne ni vill bo och hur tillgången på lägenheter är på den orten, men ni ser inte en hyresrätt som alternativ? Eller ser ni en bostadsrätt som en investering som i framtiden kan ge avkastning?

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    När man köper lägenheten har man intentionen att flytta dit. Det kan man också uppge för föreningen. Sen kan man ändra sig efter att medlemskapet är beviljat. Sånt händer.

• Laddar…
  7. Okarlsson
    Medlem · Nivå 6
    De flesta hyresvärdar kräver att man skriver sig på adressen. Det kan få massa andra konsekvenser så som barns möjlighet till förskola på hemort etc.

8. M
    Medlem · Nivå 8
    Det visste jag inte, det har jag inte varit med om någon gång. Kräver inte en bostadsrättsförening det?

9. Okarlsson
    Medlem · Nivå 6
    Oftast inte. För du kan inte skriva dig där innan du blivit godkänd medlem, och när du är det kan de inte sparka ut dig (utan väldigt goda skäl)

10. U
    Verktygstokig Nivå 3
    Det är väl inget konstigt att skaffa sig en "övernattningslägenhet" eller "semesterlägenhet" på annan ort. Det kunde lika gärna vara på Gran Canaria, i Barcelona, eller nånannanstans där man tycker om att vara periodvis. Tänk dock på att det kan vara problematiskt att hyra ut i andra hand, om ni nu tänkte göra det, det beror på föreningen om de tillåter andrahandsuthyrning. Det är knappast populärt om ni år efter år tänker ha lägenheten uthyrd 90% av tiden till andrahandshyresgäster som kommer och går. Då är det möjligt att någon medlem lyfter frågan på en årsstämma och det blir ändring i stadgarna så det blir mer begränsat att hyra ut i andra hand. Städdagar brukar det också vara, men den som inte dyker upp brukar som värst bli straffad med att få betala en extra avgift (beror också på föreningen). Det som jag tror är jobbigast med BRF-lägenhet på annan ort (om man inte är där på flera veckor) är om föreningen behöver tillgång till lägenheten för olika underhållsarbeten, t.ex. ventilationsrengöring, fönsterbyten, avloppskontroll, etc. Det kan man säkert lösa med att låta någon i styrelsen få veta att ni inte bor där permanent, så de kan annonsera underhållsarbeten på annat sätt än att lägga lapp i brevlådan i lägenheten i fråga.

Redigerat
  11. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    De kan inte kräva det. Har man köpt en bostadsrätt har man ett stort skydd via bostadsrättslagens 3 § så att man nästan garanteras medlemskap:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2020-08-02 kl. 19.50.31.png

I många föreningars stadgar står att bostäderna upplåts för permanentboende. Uppger köparen att hen (!) ämnar flytta in permanent så kan medlemskap inte nekas på den grunden. När sedan medlemskapet är beviljat så har köparen ett mycket stort skydd. Att köparen inte flyttar in i detta senare skede är t ex ingen grund för uppsägning.

12. M
    Medlem · Nivå 8
    Tack för informationen och hänvisning till lagrum. Jag har aldrig ägt en bostadsrätt så jag är inte så insatt i vad som gäller för den typen av boende.