Hej alla,

Jag behöver lite råd och tips gällande renovering av en gammal stuga från tidigt 1900-tal som nyligen drabbats av ett omfattande vattenläckage. Stugan är inte vinterbonad, och vi har redan rivit hela golvet. Bjälkarna har fått torka i flera månader och har nu normala fuktvärden.

Vi har en kryptgrund med sand som underlag. Jag undrar om det är värt att lägga markduk och makadam, eller om det är överflödigt med tanke på att stugan har stått där i många år utan problem?

En annan sak jag funderar på är att bjälkarna verkar vara behandlade med något som har en grön färg. Kan detta vara någon form av fukt- eller svampskyddsmedel? Om det är fallet, är det värt att behandla dem igen med tanke på vattenskadan?

När det kommer till isoleringen som tidigare bestod av asfaltboard, mineralull, golvspånskiva och furugolv, undrar jag om det finns bättre material att använda nu för att förbättra isoleringsförmågan. Stugan har nu fått en luftvärmepump istället för direktverkande el, och jag vill gärna optimera inomhusklimatet. Vilka andra faktorer bör jag tänka på när jag lägger om golvet och isoleringen?

Alla tips och råd är varmt välkomna!

Tack på förhand!

• En bild av en kryptgrund med sand, där grönbehandlade bjälkar och ett grått rör syns, samt en tidning och diverse byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul stuga från tidigt 1900-tal på plintar med kryptgrund. Synligt dräneringsrör vid marknivå med omgivande löv och barr.
    Skapa konto
  • Gul trästuga med synlig krypgrund, en trädgårdsslang och en mindre stege står lutad mot väggen. Plastskynken täcker delvis fönstren och viss vegetation syns på marken.
    Skapa konto
  • Isolering och gröna bjälkar i en äldre stuga med vattenskada; riven golvskiva visar isoleringsmaterial och trädelar med gröna rester.
    Skapa konto
  • Gilla
martintiden
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.