Byggahus.se

Rådgivning garderobslösning (PAX) - Utfyllnad tomrum?

1. K
    Medlem · Västra Götaland · 127 inlägg

Kristy

Medlem
    Hej!

Jag har precis fått till en garderobslösning med 4 st PAX-garderober (100x58x236 cm) från IKEA, men skulle behöva få lite råd vad det gäller tomrummet som är bredvid garderoberna (mot väggen). På höger sida är det en glipa motsvarande 33cm och på vänster sida 17cm. Om garderoberna skulle flyttas åt något av hållen så frigörs alltså totalt 50cm yta att exempelvis fylla ut med ytterligare en PAX-garderob (50x58x236 cm), med eller utan dörr.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC04188copy.jpg
    DSC04189copy.jpg

DSC04191copy.jpg
    DSC04190copy.jpg

Anser ni att detta är en bra lösning för rummet? Kommer man att förlora känslan av "djupet" då man inte längre ser hur långt in väggen går?

Kom gärna med förslag på alternativa lösningar. Alla åsikter välkomnas!

2. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 315 inlägg

Mazen

Inredare
    Du kommer få en mer känsla av att garderoben är platsbyggd om du som skriver fyller ut med en 50 sektion förslagsvis med hel dörr placerad till höger,
    glipa mot tak och vägg sätter du passbitar (tänk kök)
    Själv skulle jag även montera en taklist likt den som redan sitter. Voila, snyggt, enhetligt och inga damsamlande ytor eller vrår (y)

Men jag ser rör till vänster, är det 33+17 cm fram till dom eller har du mätt stumt vägg till vägg?

Om du inte har plats för en 50 sektion kan lösningen vara att kapa en öppen hylla till rätt bredd och montera på ena sidan av den öppna delen med Tv:n i.

Redigerat 18 aug 2017 22:04
  3. B
    Medlem · Stockholms län · 23 820 inlägg

BirgitS

Medlem
    Sen får du tänka på att när du öppnar de yttre garderobsdörrarna på vid gavel så sticker dörrhandtaget ut åt sidan så det behöver finnas lite plats åt vardera hållet, kanske 5 cm.

4. K
    Medlem · Västra Götaland · 127 inlägg

Kristy

Medlem
    Tack för svaren!

Platsbyggd låter bra! Jag har mätt från den mest utstickande delen på röret på vänster sida samt från listen på höger sida. Så det blir 50cm som jag har att arbeta med.

Tack för påminnelsen! Det hade jag faktiskt glömt bort att kolla. Nu visar det sig att handtagen går ut 5 cm (kan tänka mig att byta ut dessa mot läder eller liknande som tar mindre plats). På vänster sida går rören ut 6,5 cm så där är det inget problem.

På höger sida är däremot listen enbart 2.5 cm bred så där kommer jag stöta på problem. Antingen så byter jag ut handtagen eller väljer att lägga in en 50 cm garderob på den sidan utan dörr.

Kanske något i stil med detta:

3eb98eb494a5a96cc7ce1ba22b9105ea--room-closet-wardrobe-closet.jpg

• Laddar…
  5. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 315 inlägg

Mazen

Inredare
    En öppen sektion skulle absolut funka. Alt så skräddarsyr du en och får lika stor glipa på båda sidorna. Bättre symmetri, men det är en smaksak.

Iallafall kan du köra på ditt ursp tänk med att fylla ut ytan ....

6. SysterNett
    Husägare · Stockholm · 563 inlägg

SysterNett

Husägare
    Kör på en 50 garderob, öppen eller stängd spelar mindre roll. Du skulle kunna placera den mellan den med stängda dörrar och glasdörrarna.

Eftersom det ändå är många olika delar i din vägg så är symmetritanken mindre viktig eftersom du redan nu inte har det.

Hållet med om att bygga in med täckskiva överst (och vid sidorna) samt sätta lister. Inbyggda garderober är så snyggt!

Mycket snyggt förresten!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.