Jag äger ett sekelskifteshus byggt 1908. Har sett gamla svartvita bilder på huset när det byggdes och då var det fullt med snickarglädje, spröjsade fönster osv och verkade vara en riktig skönhet, ävrn om det är svårt att se detaljer.

Tyvärr har någon tidigare ägare renoverat sönder fasaden på 80-talet. Han har tilläggsisolerat hela huset, bytt fönster och smällt på klassisk 80-tals lockpanel (skulle gissa att tidigare fasad var lockläktpanel), till råga på allt är foderlösningar lite olika på olika fönster

Drömmen skulle såklart vara att återställa allt till original, men tror tyvärr inte det är realistiskt just nu, det skulle bli ett jätteprojekt både i tid och pengar.

Frågan är om jag kan göra något mindre just nu?
Min första tanke är att försöka åtgärda fönstrena och dess foder. Tycker det ser för jäkla trist ut nu. Funderar på att sätta nån slags krönlist och rama in dom bättre, men osäker på hur.

Vad tror ni, är det dumt att göra mindre saker, finns det andra saker man kan göra för att få det mer klassiskt utan att göra om allt?

• Gulmålat hus med lockpanel och stora fönster, röd takpanna och trappa med vit räcke, omgiven av trädgårdsväxter och en vit bänk på uteplatsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
bjolo360 bjolo360 skrev:
Min första tanke är att försöka åtgärda fönstrena och dess foder. Tycker det ser för jäkla trist ut nu. Funderar på att sätta nån slags krönlist och rama in dom bättre, men osäker på hur.
Skulle varit kul att se bilderna hur det såg ut ursprungligen.
Var det 2x2-luft nedtill och 3-luft upptill kanske?
Eller har fönsterna bytt storlek/antal också? Är inte mycket tillgängligt utrymme runt fönsterna att jobba med.

Främst tycker jag personligen att det som stör är att proportionerna blir fel när t.ex. mittposten försvinner och ersätts av en enda stor båge. Hos oss har man t.ex. bytt från flaggfönster till treluftfönster där de tidigare två kvadratiska bågarna blivit en bred båge. Ser j-vligt skumt ut - uppenbart att man ville maximera ljusinsläppet till varje pris.

Bor själv i ett hus byggt 1911 som renoverats på 60-talet, 70-talet och 90-talet. Synd såklart , men är nästan mer regel än undantag att det har renoverats och ändrats. Men på 60-talet var huset 50 år gammalt .. . gammalt som dagens hus byggda på 70-talet. Kanske om några år att folk kommer förfasa sig över sönderenoverade 70-talshus?

Nåväl, man kan skriva en lista på saker som man vill ändra på. Sen ordnar man in dem i hur stor påverkan det skulle få respektive hur mycket tid/pengar/energi det skulle ta att åtgärda. Stor påverkan + enkelt = hög prio. Liten påverkan + svårt = låg prio.

Byta fasad är svårt ... men kanske om man byter lockläkten till smalare att det skulle se bättre ut. Istället för att byta fönster kan man sätta dit spröjs utanpå och byta foder.

C cpalm skrev:
Skulle varit kul att se bilderna hur det såg ut ursprungligen.
BIlden är tagen från en annan vinkel, men bara för att illustrera vilken känsla det var.
Helt uppenbart har fönstrena bytts och med andra dimensioner

• Gammalt foto av ett hus med nya fönster i olika dimensioner och flagga i förgrunden. Taken ur unik vinkel för att framhäva känslan.
    Skapa konto
  • Gilla
skyisthelimit och 2 till
  • Laddar…
bjolo360 bjolo360 skrev:
Jag äger ett sekelskifteshus byggt 1908. Har sett gamla svartvita bilder på huset när det byggdes och då var det fullt med snickarglädje, spröjsade fönster osv och verkade vara en riktig skönhet, ävrn om det är svårt att se detaljer.

Tyvärr har någon tidigare ägare renoverat sönder fasaden på 80-talet. Han har tilläggsisolerat hela huset, bytt fönster och smällt på klassisk 80-tals lockpanel (skulle gissa att tidigare fasad var lockläktpanel), till råga på allt är foderlösningar lite olika på olika fönster

Drömmen skulle såklart vara att återställa allt till original, men tror tyvärr inte det är realistiskt just nu, det skulle bli ett jätteprojekt både i tid och pengar.

Frågan är om jag kan göra något mindre just nu?

Vad tror ni, är det dumt att göra mindre saker, finns det andra saker man kan göra för att få det mer klassiskt utan att göra om allt?
Tror (tyvärr) att det bara kommer se (mer) konstigt ut om du behåller nuvarande fönster och ex sätter andra foder och krönlist. Vill du verkligen få till det gamla utseendet så ska du ju byta fönster och då behöver du ju dessutom riva ev "nya" foder. Kan ha fel såklart, försök rita upp något eller be någon göra en skiss...

S skyisthelimit skrev:
Tror (tyvärr) att det bara kommer se (mer) konstigt ut om du behåller nuvarande fönster och ex sätter andra foder och krönlist. Vill du verkligen få till det gamla utseendet så ska du ju byta fönster och då behöver du ju dessutom riva ev "nya" foder. Kan ha fel såklart, försök rita upp något eller be någon göra en skiss...
Ja, det är ju helt klart risken. Bad AI göra lite förändingar, tycker ändå det ser bättre ut än innan: Gult hus med vita fönster och röd takpanna, trappa och vit bänk vid entrén.
Skapa konto

bjolo360 bjolo360 skrev:
Ja, det är ju helt klart risken. Bad AI göra lite förändingar, tycker ändå det ser bättre ut än innan:[bild]

Kul vad Ai kan göra nu! Vad använde du för tjänst och hur gjorde du detta?

Jo, jag håller ändå med. Det ser trevligare ut och "lagom" för huset i övrigt. Skulle inte vilja ha för mycket "dekor".

Kanske ett bra sätt att gå vidare, även om det är ganska långt ifrån originalet och det var väl lite utifrån det jag tänkte på i mitt första inlägg, att det var slutmålet.

S skyisthelimit skrev:
Kul vad Ai kan göra nu! Vad använde du för tjänst och hur gjorde du detta?
ChatGPT, laddade upp bilden och bad den lägga till krönlister och offerbräda, väldigt enkel prompt.

bjolo360 bjolo360 skrev:
Ja, det är ju helt klart risken. Bad AI göra lite förändingar, tycker ändå det ser bättre ut än innan:[bild]
Tycker det ser mycket bättre ut. Notera att AI (vet inte om du bad om det) gjort takfoten vit och det var svårt att se hängrännan, men att byta bort alla mörka detaljer mot vita tror jag kommer göra att huset ser bättre ut.

• Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Kul projekt, se till att det inte tar energi från sånt som måste göras dock (vatten, ventilation, el, fukt, stabilitet)

Tilläggsisolering är väl iofs inte hela världen, värre med moderna fönster.

Har du tid o energi går det o få tag på gamla bågar som man själv kan renovera. Hur stort jobb det är bygga om fönsternischen för att det ska passa sen har jag dock ingen koll på.

På vårt hus 1926 har vi en kupa/tillbyggnad som byggdes på 50-70 talet med ”modernare” fönster, där ska vi sätta in gamla då det är snyggare o passar huset, får se om vi beställer nyproducerade av gammal variant eller renoverar gamla, behöver 4 st.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.