Hej, mitt laserpass från Bosch funkade inte när jag skulle använda det. Ett av batterierna hade läckt. Jag har försökt att skrapa bort allt men den startar inte. Kanske svårt att svara på men är det kört? Kretskortet som har fått syra på sig kanske.

Finns det något man kan göra för att det inte ska hända? Det var batterierna man fick med passet som jag använde. De kanske är av lägre kvalitet.

Laserpasset är äldre än ett år men inte använt många gånger så det var surt.

• Närbild på en grön kabelbox med synliga skruvar och muttrar på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du redan börjat med att rengöra ytorna och ruggat upp dom så du har bra kontakt till polerna på batterierna så måste vi nog ha någon bild på innanmätet för att kunna hjälpa dig vidare.

Det bästa sättet att ta bort alkaliskt läckage från enheten är att neutralisera genom att försiktigt dutta med några droppar av en mild syra som vit vinäger eller citronsaft.
För envisa läckor, en gammal tandborste doppad i vinäger eller citronsaft får jobbet gjort.
Efter att läckaget har neutraliserats (bruset slutar), torka området försiktigt.
Efter att området har torkat ordentligt, kan metallenhetens kontakter skrapas för att ta bort eventuella rester och sedan poleras med ett suddgummi.

Översatt från engelska med Google translate.
https://www.energizer.com/about-batteries/what-is-battery-acid

Yes, låter som att jag får ta mig in i den. Det är bra kontakt med polerna så det är inte mycket att förlora om jag inte får ihop den igen.

Brukar köra med citronsyra tills det slutar bubbla, sedan skölja noga med destillerat vatten. Avslutar med isopropanol och torkning. Vet inte om det är helt korrekt men det har fungerat bra för mig.

(Citronsyran löser jag i vanligt vatten)

Och för att undvika att det händer igen: Plocka ut batterierna efter varje användning.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Skulle rekommendera att plocka isär den. Inte omöjligt att det är en kabel som släppt.
Du å är det bara att löda fast den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.