Behöver lite råd och synpunkter på nyköp av spis (70 bred) Ska jag behålla märket Electrolux eller välja något annat märke?

BirgitS
Finns det något annat företag än Electrolux-koncernen som tillverkar 70 cm breda spisar?

Vad har du nu , en vanlig spis med ugn. på baksidan finns en skylt om vilken spänning det är på den, tex 400( 380 ) V , 380 V N , så är det en 400V köper du en sådan ( den har ingen nolla , kan saknas i uttaget/inkopplingen ) den sista så kan du köpa en 380/N , Allt beror på om du bor i lägenhet ( kanske bara 1-fas in ) eller hus.

J jonaserik skrev:
Vad har du nu , en vanlig spis med ugn. på baksidan finns en skylt om vilken spänning det är på den, tex 400( 380 ) V , 380 V N , så är det en 400V köper du en sådan ( den har ingen nolla , kan saknas i uttaget/inkopplingen ) den sista så kan du köpa en 380/N , Allt beror på om du bor i lägenhet ( kanske bara 1-fas in ) eller hus.
Jag har en Electrolux ECK 7051 BOW 400

och funderar på om jag ska byta till en likadan eller någon annan modell eller märke?

BirgitS
Electrolux, Husqvarna och Elektro Helios kommer alla från Electrolux-koncernen. Det är väl bara varumärkena som har 70 cm breda spisar. Elektro Helios är budgetmärket och mellan Electrolux och Husqvarna är det designen som skiljer. Smeg säljer på design och kvaliteten brukar vara sämre. Cylinda låter olika fabriker tillverka deras produkter och det skiljer mycket i kvalitet.

Sen finns ju sånt som Lofra som är i en helt annan prisklass.

Vi är nöjda med vår Husqvarna-spis som väl snart är 6 år gammal.

Men det är ju bara du som kan avgöra om du vill gå över till induktionshäll med de för- och nackdelar det innebär.

Z Zippi skrev:
Jag har en Electrolux ECK 7051 BOW 400

och funderar på om jag ska byta till en likadan eller någon annan modell eller märke?
Den du nu har är en ren 400V och ska du ha en annan så ska den vara en ren 400V . Och den går att koppla in direkt , en häll eller en som är för 400V/N måste ha en s.k. nolla och finns den framdragen, ingen som vet just nu

BirgitS
J jonaserik skrev:
Den du nu har är en ren 400V och ska du ha en annan så ska den vara en ren 400V . Och den går att koppla in direkt , en häll eller en som är för 400V/N måste ha en s.k. nolla och finns den framdragen, ingen som vet just nu
Men det går ju att ta reda på.

Zippi: Kan du ta en bild på vad du har för anslutning på väggen?

A
J jonaserik skrev:
EKC 7051 BOW finns i 230V utförande, var kommer 400V ifrån?

A
BirgitS BirgitS skrev:
Electrolux, Husqvarna och Elektro Helios kommer alla från Electrolux-koncernen. Det är väl bara varumärkena som har 70 cm breda spisar. Elektro Helios är budgetmärket och mellan Electrolux och Husqvarna är det designen som skiljer. Smeg säljer på design och kvaliteten brukar vara sämre. Cylinda låter olika fabriker tillverka deras produkter och det skiljer mycket i kvalitet.

Sen finns ju sånt som Lofra som är i en helt annan prisklass.

Vi är nöjda med vår Husqvarna-spis som väl snart är 6 år gammal.

Men det är ju bara du som kan avgöra om du vill gå över till induktionshäll med de för- och nackdelar det innebär.
electrolux och cylinda gör 70cm spisar tillverkas i polen även smeck gör 70

A
J jonaserik skrev:
Här [länk]
ja så TS spis är köpt på felgiganten då?
det framgår ju inte men du kanske känner TS eller tom är TS

electroluxaren skrev:
ja så TS spis är köpt på felgiganten då?
i # 4 säger TS det , sen var inköpsställe är har ingen betydelse, det TS har , det har TS

Varför skall du byta? Jag skulle hellre satsa på induktionshäll. Jag har haft flera spisar från Husqvarna eller Electrolux och varit nöjd med de.

A
J jonaserik skrev:
i # 4 säger TS det , sen var inköpsställe är har ingen betydelse, det TS har , det har TS
står ingenstans att den är på 400V och polackerna har gjort 16 olika varianter av denna så...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.