Byggahus.se

Råd till husköpare!!!!

1. B
    Medlem · 2 inlägg

bubu

Medlem
    Hej! Jag har precis varit och besiktigat (Anticimex) ett hus som vi är väldigt förjusta i att köpa. Huset är från -76 och det är betongplatta med syllar. Besiktningsmannen borrade och konstaterade att det inte var tryckimprignerade syllar, vilket var bra. Enligt ritningarna från -76 så finns det någon sorts av syllisolering men han kunde inte se vad för sorts isolering det var, han mätte också fukten i syllarna. Det lägsta var 10.2 % och det högsta värdet var på ena gavelsidan som var på 14.4%.

Min fråga är om det inte har uppkommit någon som helst röta eller lukt på 30 år hur stor är chansen att det uppkommer nu inom det närmast 10 åren????

Den andra frågan jag har är skall man vara rädd för "en viss ytlig mögel påväxt" på masonit skivorna i vinden??

Besiktningsannen sa att 90% av alla vindar har någon sorts mögel på vinden och att detta beror på lite sämre ventilation och att vindsluckan inte var tillräckligt tät.

Min sista fråga är hur blir man kvitt med "knarr" från trappan? Kan man på något sätt förstärka trappstegen underifrån???

Tacksam för alla svar!!!!!! :)

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Råd till husköpare!!!!

Om du inte gör några större ändringar i huset så behöver du sannolikt inte oroa dig för att det helt plötsligt ska börja ruttna eller mögla. Fast alla förändringar påverkar huset:
    - Nya täta fönster
    - Ny ventialtion
    - Ny värmekälla
    m.m.

• Laddar…
  3. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Re: Råd till husköpare!!!!

Har det stått 30år vad ska hända?

Knarr beror ofta på att brädor/stegen inte ligger dikt an mot underlaget.
    Skruv, lim, kilar ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.