Råd spackling lättbetong innan tätskikt.

3k läst  8 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Har du rivit ner tapet och delar av kakel i gamla badrummet. Jag har nu tre olika ytor i detta läge, en där jag nästan är nere i lättbetongen, en där det finns spackel på lättbetongen, skulle tro att det är gipsspackel. Sedan finns en målad/primad yta på spacklet. Behöver jag slipa bort allt, tills jag kommer ner till lättbetongen eller kan jag spackla upp med gipsspackel (eller cementbaserad spackel) och sedan börja med tätskiktet?

Först var jag inne på att använda något cementbaserat typ LIP 300 eller Finja Rot (Båda verkar endast finnas i stora förpackningar) Troligtvis går det åt max 2-3 kg för att fylla hål och jämna till ytan, om jag inte river ner allt.

Så fråga måste jag riva ner allt? (Tänkte faktiskt prova med några plattor för att verifiera innan om jag väljer den enkla lösningen)

Ska jag använda gipsbaserat istället om jag inte river ner så är det samma typ eller är cementbaserat bäst, Tips på gipsbaserade spackel och även cementbaserat som man får använda bakom tätskikt?

2. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Stora ojämnheter?

Mvh Putte

3. L
    Medlem Nivå 2
    Nej det är inte stora ojämnheter, det mesta är slätt, på några ställen är det in till lättbetongen, ca 2-3 mm djupt, några hål. Så jag uppskattar att det går åt ganska lite spackel.

Köpte ROT 360 från Finja. Lite facinerade att expediten först ville sälja vanligt sandspackel sedan våtrumsspackel. Sa att det inte stod så i BKR eller Tätskiktsanvisningarna. Men han hävdade att det var ok.

Men frågan kvarstår om jag ska riva/slipa ner till lättbetongen överallt? Det sitter ett spackel uppskattningsvis 3 mm tjockt som jag skulle tro är något gipsspackel.

4. M
    Medlem Nivå 10
    Hur hårt sitter spacklet? Vad händer om du väter en del av spacklet på väggen? Blir det mjukt?

Ibland kan det ju vara svårt att veta exakt vad som är använt så man får uppskatta lite om det sitter tillräckligt bra. Blir det mjukt och lättarbetat vid vätning är det dock inget bra tecken

5. L
    Medlem Nivå 2
    Svar nej, inte svårare/lättare att få bort när det är blött jmf med torrt.

6. M
    Medlem Nivå 10
    Tja, det säkra rådet är ju alltid att ta bort lagret ner till lättbetongen och sedan spackla eller putsa upp en ny slät yta med en produkt som är ok att använda bakom tätskikt. När jag själv var i samma situation och det såg ut att sitta duktigt bra så tog jag ojämnheterna och sedan körde jag på det. Det kaklet sitter uppe än men det är bara 2 år sedan nu

7. L
    Medlem Nivå 2
    Ja det har suttit kakel på spacklet ovanför handfatet i säkert 30 år. Men jag ska göra ett test med att prima, spackla, prima, tätskickt, fix och platta för att se att det sitter ordentligt, så jag kan sova lugnt.

Det går fortare än riva allt till lättbetongen.

8. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Kan ju limma gips på lättbetongen.

Mvh Putte

9. ByggPutte
    Medlem Nivå 8
    Våtrums gips ;-)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: