Håller på renovera en liten toalett och rev idag golvspånet. Jag upptäckte då att det inte fanns något mellan golvbjälklaget och grundmuren (låg torpargrund), man ser rakt mot och faktiskt nästan under fasadbrädorna. Lösullen ligger direkt mot grundmuren. Det verkar inte finnas någon riktig syll, utan väggreglarna står lodrätt direkt på grundmuren.

Jag vill ju givetvis göra något åt detta, i synnerhet som jag vill skydda isoleringen mot fukt från grundmuren. Mellanrummet från grundmur till första liggande regel är ca 80 mm.

Renoveringsarbete i badrum, rördragning synlig, upprivet golv, avfallssäck, verktyg, del av toalettstol och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oskarp bild av isolering och byggmaterial i ett rådigt utrymme eller konstruktionsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att se men det är inte så att ”syllen” är den horisontella regeln och den är uppallad av någon anledning? Ojämn grundmur? Att sätta en mer normalt placerad syll där känns som en tidsödande insats men kan man lyfta väggreglarna en aning så man kan få under lite syllpapp så förhindrar du ev kapillärkrafter. Går de inte att lyfta någon mm man kan alltid palla under, med en multicutter såga av en aning i underkant och sedan palla upp när man fått under en syllpapp.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.