Byggahus.se

Råd sökes

1. S
    Medlem Nivå 4
    Har fått min övervåning påbyggd nu och håller på med isoleringen och behöver då lite råd. Det ser ut som nedan.
    Blått = Gammalt bjälklag
    Grönt = Nytt bjälklag
    Gult = Isolering i stödbensvägg

Som ni ser så slutar isoleringen i höjd med det nya bjälklaget. Min första tanke var att blåsa upp lösull i området utanför stödbensväggen och upp till underkant på det nya bjälklaget, men jag är rädd att det kommer att bli drag in under nya golvet då.
    Nästa förslag som kom upp var följande:
    Färger som ovan plus:
    Rött = 175mm isolering med papp (för vindstopp)
    Orange = Lösull

Kommer detta räcka för att inte få drag under golvet. ???

En anna fråga som har dykt upp är att idag ligger det plast på det gamla innertaket, skall jag ha kvar denna eller bör jag ta bort den? Om jag tar bort den hur gör jag då med diffspärr i den delen som är utanför stödbensväggen?
    Tacksam för råd

2. P
    Medlem Nivå 5

Re: Råd sökes

Det du borde göra är förbinda plasten i det "gamla" taket med plasten i stödbensväggen och försöka få detta så tätt som möjligt. Tejpa ihop detta. Sedan hade jag fyllt på med lösull utanför stödbensväggen.

Den gamla plasten mellan våningarna kan ligga kvar.

3. cubix
    Medlem Nivå 6

Re: Råd sökes

Nu har du tänkt isolera stödbensväggen, och det är ju ett alternativ. Själv isolerar jag snedväggen ända ner till takfoten, och jag har precis samma konstruktion som du har med dubbla bjälklag.