Hej! Mitt element är ganska varmt men inte lika varmt som de andra elementen i lägenheten.

Testade att lufta men det fanns inget luft i systemet.

Då fick jag tipset av min far att göra någon typ.av återställning? Att trycka i någon knapp?

Har någon av er något.tips.på vad jag kan göra?Bifogar lite bilder på ventilen.

Tack på förhand!

• Radiatorkran markerad för riktningar till 'AV' och 'PÅ', vit röranslutning, svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul termostatventil på vitmålad radiator, svart bakgrund, numrerad skala, installationsdetaljer synliga.
    Skapa konto
  • Termostatventil till radiator, närbild, mässing och vitmålat rör, värmesystem, detalj, inomhus.
    Skapa konto
Det där är en manuell ventil, den kan regleras mellan helt stängd och fullt öppen med ratten, finns inga andra justeringar på den ventilen.

Däremot så finns det juster-/avstängningsventil på ena/bägge rören till radiatorn.

Men eftersom värmesystemet tillhör föreningens/hyresvärdens ansvar så ska du inte röra dessa innan klartäcke från föreningen/hyresvärden.

Demmpa Demmpa skrev:
Det där är en manuell ventil, den kan regleras mellan helt stängd och fullt öppen med ratten, finns inga andra justeringar på den ventilen.

Däremot så finns det juster-/avstängningsventil på ena/bägge rören till radiatorn.

Men eftersom värmesystemet tillhör föreningens/hyresvärdens ansvar så ska du inte röra dessa innan klartäcke från föreningen/hyresvärden.
Tack för svaret! Är någon utav dessa juster/avstängningsventiler? Jag bifogar en bild

• En rörventil med målarfärg, troligtvis för värme eller vatten, mot en vägg och mörkt golv.
    Skapa konto
T:et på nedre röret är stryp-/avstängningsventil.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Bara en undran är inte det där ett 1-rörs, kanske delad ingång på elementet för tur och retur, men ser lite knepigt ut.

Tack för svaren!

Är det någon idé att justera på juster/avstängningsventilen med tanke på att det inte finns någon luft i systemet?

Skulle justering av ventlien kunna förbättra värmen i elementet?

J jonaserik skrev:
Bara en undran är inte det där ett 1-rörs, kanske delad ingång på elementet för tur och retur, men ser lite knepigt ut.
På andra sidan så finns det inga rör/ventiler...

Ser ut att vara följande radiatorventil, sida 18,
Teknisk dokumentation för rörkoppling och ventil, installationsinstruktioner, tabell med måttangivelser.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara följande radiatorventil, sida 18,
[bild]
Skulle det kunna hjälpa att justera juster/avstängningsventilen med tanke på att det inte finns någon luft i systemet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.