Har tagit upp ett hål i fasaden och monterat en altandörr. Är dock helt novis på detta område och undrar om någon kan ge mig råd om hur jag på bästa och snyggaste sätt täcker för syllen invändigt och grunden utvändigt?
s
Karmen står på kilar och jag har drevat mellan syll och karm. Har skruvat fast en tröskelplåt utvändigt men den täcker som synes inte grunden.
Tacksam för tips!
s
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Karmen står på kilar och jag har drevat mellan syll och karm. Har skruvat fast en tröskelplåt utvändigt men den täcker som synes inte grunden.
Tacksam för tips!
Plåtslagaren klipper till en plåt till utsidan. Till insidan kan du Klyva till en Planhyvlad ek eller platt Ektröskel. Jag skulle rekommendera att du feinar av fodren på insida samt eventuellt på utsidan beroende på plåten. Foder brukar man vanligtvis sätta efter tröskeln.
Ok, tack för tipsen! Jag misstänkte att jag borde väntat med foder men det går ju fort att feina av dom. Ska tröskeln invändigt sättas hela vägen ut till reglarna på sidorna om karmen? Och ska den upp i höjd med den smala aluminiumtröskel man ser i bild?
Nej den behöver inte vara så hög som alulisten. Det räcker ju med att fylla ut utrymmet. 10-15 mm räcker oftast. På utsidan är det viktigt att du kommer under den plåten du satt dit redan så det inte rinner vatten bakom plåten. Eventuellt att du tar bort den du satt dit och sätter dit en som är gjord för ändamålet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rekommenderad dokumentär relaterat till glyfosat
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Går radongas igenom betong?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rekommenderad höjd från mark/däck till tröskel ytterdörr?
Fönster & Dörrar -
Råd om tröskel till altandörr
Fönster & Dörrar -
Satt i altandörr, behöver råd om tröskel
Byggmaterial & Byggteknik