2 824 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Råd om tätskikt badrum i oisolerad källare
Hej!
Vi har en oisolerad källare där vi ska låta göra badrum och tvättstuga.
Vi har varit i kontakt med flera firmor för plattsättning och de säger olika angående behovet av tätskikt.
Vi tänker silikatfärg på väggarna. Klinkers på golvet i badrum och tvättstuga. Badrum med badkar (ev bubbelbadkar) och duschkabin (eller duschhörna, i så fall ska vi täta väggar och golv i själva duschhörnan pga innerväggar, stor vattenbelastning).
Bör vi ha tätlist i golv-väggvinkeln och ”slamma” dvs diffusionsöppet tätskikt på golvet? Eller är det bortkastade pengar?
Vad är för och nackdel med dessa tätskikt? Brunnsmanchetter tänkte vi ha oavsett.
Vad finns för regler när det gäller badrum i oisolerad källare?
mvh
Linn
Vi har en oisolerad källare där vi ska låta göra badrum och tvättstuga.
Vi har varit i kontakt med flera firmor för plattsättning och de säger olika angående behovet av tätskikt.
Vi tänker silikatfärg på väggarna. Klinkers på golvet i badrum och tvättstuga. Badrum med badkar (ev bubbelbadkar) och duschkabin (eller duschhörna, i så fall ska vi täta väggar och golv i själva duschhörnan pga innerväggar, stor vattenbelastning).
Bör vi ha tätlist i golv-väggvinkeln och ”slamma” dvs diffusionsöppet tätskikt på golvet? Eller är det bortkastade pengar?
Vad är för och nackdel med dessa tätskikt? Brunnsmanchetter tänkte vi ha oavsett.
Vad finns för regler när det gäller badrum i oisolerad källare?
mvh
Linn
Finns inga egentliga regler, varje hus kräver/behöver olika lösningar.
Jag brukar stanna vid att så fort det finns risk för tillskjutande markfukt = inget tätskikt
Har man en koncentrerad duschplats kan man tätskikta bara den hörnan, golv och vägg.
Men som sagt, oisolerade källare är lite marigt att säga säkert vad/vilken metod som är lämpligast.
Jag brukar stanna vid att så fort det finns risk för tillskjutande markfukt = inget tätskikt
Har man en koncentrerad duschplats kan man tätskikta bara den hörnan, golv och vägg.
Men som sagt, oisolerade källare är lite marigt att säga säkert vad/vilken metod som är lämpligast.
Så var det för mig också, olika bud. Försäkringsbolaget kom förbi och han tyckte inte att det behövdes något tätskikt alls i mitt fall, varken i tvättstugan eller duschhörnan. 30 talskällare, oisolerad, klinker på betong golv.J Jörgen Ö skrev:Finns inga egentliga regler, varje hus kräver/behöver olika lösningar.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg