Byggahus.se

Råd om löparklocka/träningsklocka/pulsklocka.

1. K
    Husägare · Nivå 12
    Vad är Ultratrac?

2. P
    Husägare · Nivå 6
    Garmins sätt att utöka batteritiden genom färre mätpunkter. Min, och många andras, erfarenhet är att det inte sparar batteri och att precisionen blir katastrofalt dålig.

3. K
    Husägare · Nivå 12
    Ok, tack.
    Två dåliga saker på en som skulle göra det bättre då alltså?

• Laddar…
  4. K
    Husägare · Nivå 12
    Min intention är att ha klockan i första hand när jag springer, men om jag trivs med den så kanske jag kommer att bära den till vardags med. Vill gärna ha en liten modell.
    Nu när jag läst lite så verkar det som att 245 har bättre batteritid än 645, vilket är nog så viktigt.
    Givetvis vill jag ha många o bra funktioner. Men om jag rannsakar mig själv så är jag inte säker på att jag kommer att använda alla, såvida de inte ger mig något. Men eftersom jag aldrig har haft en löparklocka så vet jag inte vilka funktioner som verkligen är bra o vilka som bara är lite kul. Men musik är på min högsta prio, till skillnad från Zamora.;)
    Där jag springer möter jag aldrig någon förutom lite grisar ibland. Men de flyttar sig.:cool:

• Laddar…
  5. R
    Medlem Nivå 6
    Ska du ha bara till löpning så är det forerunner som gäller. Det finns även cykel och gång och enklare sporter inlagda i dem. Fenix är mer avancerad och egentligen för multisporter. Jag är bara prylnörd och ska ha bättre klocka än kollegorna. Jag hade en 225 innan och den dög alldeles utmärkt.
    Om du vill ha 100% puls så köp till ett pulsband. På mig funkar det ok med handledspuls men jag får inte så hög puls överhuvudtaget när jag tränar. Men de som kör pulsträning har klagat på handledspulsen.
    Jag har dessutom kontrollerat pulsen på min fenix jämfört med sjukinrättningars pulsmanicker och de stämmer på pricken då =)

6. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 9
    Min klocka står nu på 87%, tog den ur laddaren imorse och har sprungit en runda ikväll på nästan en mil, utan musik.

7. R
    Medlem Nivå 6
    Vilken har du ?

Jag hade 24% i morse. Reggade en 2 km promenad och en 3 km löpning och den stod på 18% nu när jag plugga in den.

8. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 9
    Jag har Garmin 645M, inhandlad mars i år.

9. C
    Medlem · Nivå 16
    Fick för mig att Fenix är mer "livsstils"-serien. Tyngre, elegantare och med golf, karta och lite lullull, men kanske mer anpassad till finrummet än löparspåret.

Har haft Forerunner 235 ett par år, och det jag kan notera är:
    + Bra batteritid
    + Bra funktioner
    + Inbyggda pulsmätaren fungerar riktigt bra för mig
    - Iallafall mitt ex. tar ofta upp till 15-20 minuter på sig att få GPS-lås
    - Materialet är inte så snällt mot huden att den går att bära dygnet runt
    - Öglan som håller flärpen på silikonarmbandet går av. Tydligen ett väldigt vanligt problem enligt ÅF
    - ...vilket tar oss till nästa grej - Garmin skötte reklamation bra utan knussel, men de var tydliga med att påpeka att de bara accepterar reklamation en gång :thinking:
    - Etiketten på baksidan med serienummer m.m blir snabbt utsliten, så spara kartongen där samma information finns.

10. R
    Medlem Nivå 6
    Den är väl lite mer åt triathlon och utöver det vanliga. Den är ju designad så den verkligen fungerar som en finklocka i vardagen om man vill så. Men egentligen så har din 235 ungefär samma funktioner, har för mig du kan ladda ner appar med ?

Tycker din gps är onormalt slö, den klocka jag haft som tagit längst tid var en garmin 15 vilket är en riktig basic som du måste koppla in i datorn för att föra över, den tog ibland 10 minuter.
    225 tog väl 2-3 minuter och fenixen tar typ 5-10 sekunder att bli grön efter man valt aktivitet. Förutsatt att man använder gps regelbundet. Har jag inte sprungit på en vecka eller så kan den ta 2 minuter.

Kan hålla med dig om att armbanden är rätt tufft mot huden, första på fenixen var på väg att gå sönder och öglan hade trillat bort och jag tyckte de skavde lite. Men efter 2 mail till garmin så hade jag nytt armband som var snällare och kändes bättre.
    Har funderat i ett halvår på att köpa en länk för daglig användning men kommer aldrig så långt.

Ville de verkligen bara ta en reklamation? Det kan ju vara dåligt om produkten inte håller måttet faktiskt.
    Fördelen med fenix är att det finns inga ettiketter ;) Allt är instansat i boetten.

11. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Jag har bara använt Garmin i många år och trivs med dem trots bristerna. Den första FR110 fick mig att börja springa på riktigt. Innan hade man ingen koll på varken hur långt eller om man gjorde några framsteg. Batteritiden försämrades med åren men innan jag hann fundera på batteribyte så började armbandet, som inte gick att byta, att falla i småbitar. Köpte sedan en FR610 som fortfarande är fullt fungerande. Har många bra funktioner. I början var den trådlösa överföringen till datorn helt hopplös. Troligen uppdaterades programvaran för de senaste åren funkar den biten bra. Det som funkar dåligt nu är den fåniga magnethållna laddkontakten som ogärna får kontakt med klockan. Batteritiden klarade ett Vasalopp med nöd och näppe sist. Jag har också en Garmin Edge 500 till cykeln
    De har betydligt längre batteritid (för att klara en Vätternrunda och lite till) och en riktig Usb-kontakt som aldrig krånglar.

Tänker du springa när det är kallt och fortfarande vill se klockan ska du ha en som klarar pulsbälte.

12. C
    Medlem · Nivå 16
    Jag skriver 235, men det är ju en 735 jag har... :rolleyes:
    Ja, man kan ladda ner appar och den har också multisport, har dock inte använt någon av de finesserna.
    Primära skillnaden är som sagt kartan och golf, och säkert lite annat smått & gott.

• Laddar…
  13. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 19
    Vill minnas att Fenix var friluftsserien förr, och forerunner löparklockan.

Skulle dock tro att innanmätet är samma i dem nuförtiden.

14. K
    Husägare · Nivå 12
    15-20 minuter innan den hittat GPS-signalen?!
    Då hinner jag tappa kondiset innan jag hunnit ut!
    Hoppas det är fel på din klocka. (Menar givetvis inte så...;))
    Men tar det så lång tid är det inte aktuellt att ha en. Har en gammal cykelgps o den kan ta ganska lång tid på sig, men inte mer än kanske ett par minuter.

Vilket material är inte snällt mot huden?
    Klockan eller armbandet?
    Armbandet bör man ju kunna byta ut, men jag tycker det är konstigt att ha ett originalarmband som inte är snällt mot huden.

15. T
    Husägare · Nivå 10
    Jag har två olika klockor. Om du vill ha en klocka som fungerar i 2 veckor och ser snygg ut så kan jag rekommendera en Huawei GT. Den använder jag väldigt mkt. Däremot om jag ska köra lite tuffare löppass med puls nära max min maxpuls. Alltså puls över 160 och uppåt så slutar pulsmätning att vara bra... Får mest varningsmeddelanden att jag borde sluta springa för snart dör jag. Men då köpte jag en polarklocka med pulsband runt bröstkorgen istället. Den fungerar även om jag håller på att dö :crysmile:

Nackdelen med Huawei är att den har ingen appstore. Men den har alla basic funktioner som jag vill ha på en klocka. Plus löjligt bra batteritid då. (y)