Byggahus.se

Råd om lämplig isolering och blindbotten.

1. R
    Medlem · 5 inlägg

Rudan49

Medlem
    Har varit tvungen att skotta ut spånet från bjälklaget på vårt hus byggt 1934,huset har halvkällare med ett värmeelement,håller ca 15 grader på vintern. Orsaken var att blindbottnar av gamla brädstumpar var dåligt fastsatta och dåliga brädor som höll dessa. Önskar råd på typ av blindbotten och lämplig isolering. Golvåsarna sitter cc 600 men har dimension 75 x 230 så det är bara ca 510 mellanrum på åsarna. Hur gör man lämpligast.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200419_162026.jpg

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 309 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Går det att komma åt och spruta lösull kanske det är ett alternativ?

3. R
    Medlem · 5 inlägg

Rudan49

Medlem
    Tror det kan vara svårt då jag gör allt underifrån svårt hålla koll på fyllnadsmängd,kanske hör med någon lösullsisoleringfirma.:thinking:

4. A
    Medlem · dalarna · 1 902 inlägg

ArneTW

Medlem
    Jag antar att bilden visar vyn från källaren och man ser golvet...

Jag skulle satt råspont och fyllt med isolering allteftersom.

/ATW

5. R
    Medlem · 5 inlägg

Rudan49

Medlem
    Ja man ser undergolvet som ser fint ut,det finns så många råd om vilken isolering man ersätter spån med o det bästa vore väl något cellulosa men funderar om det är värt priset eller om man ska köra med mineralull.

6. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 145 inlägg

tensiden

Husägare
    Jag körde cellulosa. Då är huset visserligen från mitten av 1800-talet och ingen ångbroms eller liknande någonstans utan fukten vandrar fritt mellan materialen. För de extra tusenlapparna kan jag sova gott om natten.

Kanske hade fungerat lika bra med stenull, men jag hade säkert funderat i flera år framåt om det är något som ligger i golvet och sunkar till sig.

Hade för övrigt gjort likadant som föreslås ovan: blindbotten och tryckt i skivor allteftersom. Här satte vi dock fibercement, men hade gått lika bra med råspont.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.