Tar mig i kragen och börja planera för att inreda en oisolerad del av uthuset.
Byggnaden har pulpettak med råspont råspont underlagspapp och och plåttak.
Två frågor/funderingar:
I förrådet står det luftspaltsskivor som jag tänkte använda frågan frågan är hur mycket tilluft behöver man? Räcker det springan enligt fotot?
Insidan av en trävägg med synliga brädor ovan och en glipa för luftintag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och hur hade ni gjort med väggarna vindpapp vindpapp eller någon någon typ av av skiva?
Trästomme i ett uthus med synliga reglar och brädor, diskussion om tilluft och väggisolering i samband med renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker du att du ska isolera och hålla uthuset uppvärmt?

Japp, det kommer bli gästrum och vara uppvärmt året runt.

Vad har du för grund/ golv?

Ska du dra in vatten och avlopp?

F fribygg skrev:
Vad har du för grund/ golv?
Halva uthuset är isolerat sen tidigare står på plintgrund och har en trossbotten på cirka 20 cm.
Det kommer inte vara något vatten eller avlopp i den här delen

Om det bara handlar om ett gästrum som ska vara ha permanent grundvärme och kunna temperatur höjas vid behov skulle man kunna tänka sej luftspalt skivan i tak och yttervägg, därefter minst 200mm isolering i golv och tak och minst 145 mm i vägg, isolera gärna mer om du har plats och möjlighet.

Jag skulle tro att det är svårt att montera vindpapp innifrån på dina brädväggar, du kanske kan sätta en asfaboard eller vanlig masonit istället?

• Gilla
Scout
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om det bara handlar om ett gästrum som ska vara ha permanent grundvärme och kunna temperatur höjas vid behov skulle man kunna tänka sej luftspalt skivan i tak och yttervägg, därefter minst 200mm isolering i golv och tak och minst 145 mm i vägg, isolera gärna mer om du har plats och möjlighet.

Jag skulle tro att det är svårt att montera vindpapp innifrån på dina brädväggar, du kanske kan sätta en asfaboard eller vanlig masonit istället?
Ja... hade nog lite otur när jag tänkte... kör på masonit på insidan av väggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.